Arkitekt m.a.a. Kim Løndal, Friheds Allé, Sønderborg, skriver:
Det er ikke rimeligt at alle ’tiloversblevne’ områder i byen skal udstykkes, pga. mangel på bynære grunde, samtidig med, at der udstykkes i rigt mål uden for centrum.
Lokalplanen fastslår også, at indkørslen til det nye boligområde skal ske fra Borgmester Andersens Vej, og der er allerede nu fundet et navn til den kommende vej, nemlig Helene Hansens Vej.
Denne lokalplan laves stort set samtidigt med, at et andet grønt bælte fjernes, nemlig faunapassagen på Borrevej! Man bliver desillusioneret på naturens vegne i Sønderborg og derfor har jeg sendt nedenstående indsigelse til lokalplanforslaget.
I lokalplanforslaget for Borgmester Andersens Vej, ønsker man at bebygge faunapassagen mellem Skratmosen og Sønderskoven, fjerne en historisk stiforbindelse med en bevaringsværdig eg – brugt af børn som ’suttetræ’ – samt slette en boldbane, der er til glæde for børn i de almennyttige boliger.
Mange mennesker i de omkringliggende boligområder, der har vundet hævd på at benytte stien, der forløber ubrudt fra Sønderskoven til Ladegården. Stien kan ses på luftfotos fra halvtresserne og er altså ikke, som kommunen har ytret, uden historisk betydning. Undertegnede har selv brugt stien som barn i 1960-erne, og bruger den fortsat jævnligt.
Nu, hvor der er lavet en arkitektur-plan for byen, kommer det bag på en, at forvaltningen nøje følger bygherrens/rådgiverens forslag til en placering at husene i stedet for at komme med et konstruktivt, visionært indspark til bebyggelsesplan, der relaterer sig til naboområderne.
Det kommer desværre ikke bag på undertegnede, at ingen forstkyndig person i kommunen tilsyneladende har taget stilling til egetræet, fordi kommunen jo ikke har en bevaringspolitik for andet end nogle vejtræer på Dybbøl Banke.
Tages indsigelsen ikke tages til følge
Hvis indsigelsen ikke tages til følge, vil en talentfuld rådgiver selvfølgeligt godt kunne lave en bebyggelsesplan, der relaterer til nabobebyggelserne, hvor stien, der forløber gennem området, kan bevares, samtidig med at egetræet selvfølgeligt får lov at stå. Eksempler på dette, ses i andre byer.
En bebyggelse vil i øvrigt foranledige at den højere tilladte hastighed på 60 km./t. her, straks skal nedsættes, fordi det er hovedløst at tillade 60 km./t. i et boligområde med en boinstitution og et tidligere kollegie, samt en – måske forhåndværende – faunapassage.
Læs også: Lokalplan skal bane vejen for byggeri på Helene Hansens Vej.