Læserindlæg: Stop juni-massakren af blomster, bier og fugleunger

Læserindlæg: En opfordring til alle haveejere–vent med hækkeklipperen

Arkivfoto: Michael Kjær

Læserindlæg: En opfordring til alle haveejere–vent med hækkeklipperen

Arkivfoto: Michael Kjær

23. juni 2026 Debat Skrevet af: Redaktion

Helge Nielsen, Guderup, skriver:

Læserindlæg: Tanker ved hækkeklipning

En del grundejerforeninger og boligudlejere i Sønderborg Kommune kræver, at der klippes hæk, så hækken står nyklippet og snorlige til Sankt Hans. For det gør man jo. Men denne “man” er en værre en. For hvorfor egentlig klippe hæk i juni måneds sommervarme? Er der nogen som helst god grund til at klippe hæk i juni, hvis man sætter pris på natur på naturens præmisser? Det korte svar er nej. Det lange svar er også nej. Der er ikke nogen som helst god grund til at klippe hæk i juni…

Artiklen fortsætter under annoncen

Tænk på, at her står den svedige hækkeklipper i sommervarmen, og klipper hækkens mange, flotte og velduftende blomster af hækken, straks de er sprunget ud. Blomster, som vi mennesker kunne have nydt igennem hele sommeren. Blomster som havens brumbasser, sommerfugle, bier og insekter kunne have levet godt af hele sommeren og ind i efteråret. Samtidig klippes hækken åben og let tilgængelig, så kvarterets katte får let adgang til fugleungerne i hækkens fuglereder. Ligesom kvarterets pindsvin får ringere muligheder for at gemme sig.

Artiklen fortsætter under annoncen

Sætter du pris på naturen på naturens præmisser, så vent med hækkeklipningen til september. Så er hækkens blomster ved at blomstre af, efter du har nydt synet og duften hele sommeren. Bier og småkryb er på vej i vinterhi efter at have levet godt af blandt andet hækkens mange blomster. Fugleungerne har forladt reden. Og temperaturen er mere bekvem at klippe hæk i.

Og når hækken er klippet, så lad være med at køre afklippet på genbrugsstationen. Brug det til organisk bunddække under hækken. Det forhindrer, at jorden under hækken udtørres og udpines, ligesom risikoen for ukrudt under hækken minimeres. Eller lav en kvasbunke i et hjørne af haven, hvor insekter og pindsvin kan finde skjul og ly for vinteren.

Artiklen fortsætter under annoncen

Dette er et læserindlæg der udtrykker skribentens eller skribenternes holdning. Hvis du ønsker at sende et læserindlæg til SønderborgNYT, så kan det sendes til [email protected].

23. juni 2026 Debat, Nordborg, Samfund

Læserindlæg: Stop juni-massakren af blomster, bier og fugleunger

23. juni 2026 Debat

Helge Nielsen, Guderup, skriver: Læserindlæg: Tanker ved hækkeklipning En del grundejerforeninger og boligudlejere i Sønderborg Kommune kræver, at der klippes hæk, så hækken står nyklippet og snorlige til Sankt Hans. For det gør man jo. Men denne “man” er en værre en. For hvorfor egentlig klippe hæk i juni måneds sommervarme? Er der nogen som […]

Læs mere...