Stor anerkendelse til Sønderborg fra Dronning Margrethes og Prins Henriks Fond

Kongelig fond sender støtte til Sønderjyllands Symfoniorkester

Arkivfoto: Sønderjyllands Symfoniorkester

Kongelig fond sender støtte til Sønderjyllands Symfoniorkester

Arkivfoto: Sønderjyllands Symfoniorkester

23. juni 2026 Kultur Skrevet af: Michael Kjær

Sønderborg er blandt de steder i landet, der får glæde af årets uddeling fra Dronning Margrethes og Prins Henriks Fond.

H.M. Dronning Margrethe har sammen med den øvrige bestyrelse besluttet at støtte i alt 45 projekter og ansøgere, der arbejder med kulturelle, videnskabelige og sociale formål. To af bevillingerne lander i Sønderborg og skal være med til at styrke både kulturliv, musik og idrætsliv i området.

Blandt modtagerne er Idrætshøjskolen i Sønderborg, som modtager 75.000 kroner gennem fondens årlige uddeling. Også Sønderjyllands Symfoniorkester er blandt årets modtagere. Orkestret får 100.000 kroner til etableringen af en ny international cellokonkurrence i Sønderborg.

Artiklen fortsætter under annoncen

I alt uddeler Dronning Margrethes og Prins Henriks Fond støtte til projekter over hele landet inden for kultur, forskning og sociale indsatser. For første gang uddeles der samtidig et Cayx-hovedlegat på 100.000 kroner til et længerevarende forskningsophold i Frankrig.

23. juni 2026 Debat, Nordborg, Samfund

Læserindlæg: Stop juni-massakren af blomster, bier og fugleunger

23. juni 2026 Debat

Helge Nielsen, Guderup, skriver: Læserindlæg: Tanker ved hækkeklipning En del grundejerforeninger og boligudlejere i Sønderborg Kommune kræver, at der klippes hæk, så hækken står nyklippet og snorlige til Sankt Hans. For det gør man jo. Men denne “man” er en værre en. For hvorfor egentlig klippe hæk i juni måneds sommervarme? Er der nogen som […]

Læs mere...