Nabogo er ikke en ny Uber og den er sikret mod misbrug

Nabogo er ike som Uber. Pressefoto
Nabogo er ike som Uber. Pressefoto
14. april 2024 Erhverv Skrevet af: Ole Kæhler

Betina Thomsen, Konservativ Vælgerforening, Sønderborg, spørger i et debatindlæg den 10. april om Sønderborg er ved at indføre kommunalt støttet Uber. Dertil kan jeg svare klart nej, skriver Kasper Dam Mikkelsen, medstifter af Nabogo og partnerskabsdirektør, i en pressemeddelelse til SønderborgNYT.

Man kan ikke bestille en tur i Nabogo. Appen laver kun match mellem dem, der skal samme vej og tilskuddet er så lavt, at det netop kun giver mening, hvis turen til f.eks. arbejde eller skole køres alligevel. Der er altså tale om rendyrket samkørsel, hvor de mange tomme sæder i hverdagstrafikken tages i brug, som en del af den kollektive trafik.

Artiklen fortsætter under annoncen

Og det er virkelig nødvendigt. Særligt på Als, Sundeved og Broagerland. I Sønderborg Kommune er der flere og ældre biler end landsgennemsnittet og det er en udfordring når ambitionen er at være klimaneutral i 2029. Og der er trængsel på Alsundbroen og så stor mangel på parkering i Sønderborg, at Ringriderpladsen er taget i brug for at gøre plads til det stigende antal biler.

De seneste tal fra Transportministeriet viser desværre også, at der kun sidder 1,1 personer i gennemsnit i myldretiden. Dvæl lige ved det. 1,1 personer i gennemsnit. Det er altså ni biler i streg med kun chaufføren, før der kommer én med kun to personer.

Artiklen fortsætter under annoncen

Måske har du selv oplevet det, når du kigger ind i bilerne, der kører i kolonnekørsel fra landsbyerne ind mod Sønderborg, Gråsten og til Linak og Danfoss på Nordals?

Sådan har det ikke altid været. Da jeg var barn og ung på Sydals i ’80erne og ’90erne var der en udpræget samkørselskultur. Min far kørte hver dag med Danfoss-bussen, som ganske enkelt bestod af faste kørehold. Min fars kørehold var fem mænd fra nabolaget, som skiftedes til at lægge bil til én dag i ugen. Min mor brugte bilen de andre dage i ugen eller cyklede til arbejde.

Artiklen fortsætter under annoncen

Da Anders og jeg startede i gymnasiet i slut ’90erne, gjorde vi som flere andre i Hørup. Blaffede tur/retur til handelsskolen for at gå ned til Amtsgymnasiet. Eller cyklede, hvis vejret var til det. Anders og jeg stiftede sammen nabogo i 2018, netop med inspiration fra barndommens gade på Als.  Og selvom Sønderborg Kommune ikke er først, så er vi glade og stolte over, at vi nu er i gang og forhåbentlig kan hjælpe med at genopfriske samkørselskulturen.

Og så er der et særligt potentiale i Sønderborg Kommune. Sønderborg var først i Danmark til at sætte såkaldte ’Kør-mæ bænke’ op, som gør det nemmere at tage borgere op, der har brug for et lift fra landsbyerne.

Artiklen fortsætter under annoncen

Nabogo har sat digitale mødesteder op ved alle Kør-mæ bænkene, så de nabogo bilister, der kører forbi bænkene kan søges og bookes på forhånd. Så kører du f.eks. fra Kegnæs til Sønderborg, bliver det nu nemmere på forhånd at aftale samkørsel med opsamling ved ’Kør-mæ bænken’ i Skovby.

Dertil har vi for nylig lanceret en funktionalitet, som også gør digital blafning mulig. Altså at samle en passager op, som har sat sig på bænken uden at søge om en specifik tur på forhånd.

Artiklen fortsætter under annoncen

Hvis en chauffør, der har nabogoappen stopper op, kan bilisten trykke ’kør-nu’ i appen, hvorved der dannes en QR-kode som passageren scanner med kameraet og efter en telefonnummerverifikation er passageren tjekket ind i bilen og chaufføren modtager 10 kroner i tilskud for ture der typisk er 10 km eller derover.

Vi er glade for, at du, Betina Thomsen, også har valgt at teste appen. Vi ser som regel også gennem fingre med at nogle prøver appen af til andre turformål, end den er tiltænkt lige i starten. Det kan f.eks. være nyttigt at have prøvet hele brugerrejsen, inden man samler sin første rigtige passager op.

Men du skal være opmærksom på, at det ikke er formålet med nabogo, at din datter tjekker ind hos dig, når du kører hende til en fritidsaktivitet. Hun skal i øvrigt være mindst 16 år for at måtte bruge appen, men det tænker jeg så også, hun er.

Det forstår langt, langt størstedelen af vores brugere i de øvrige 31 danske kommuner heldigvis også godt. Og ellers, så er det sådan, at vi er mennesker lige bagved det her system, som hjælper med at rette de misforståelser der måtte opstå omkring formålet med nabogo. Her henviser vi gerne til vores vilkår, som du også har accepteret, da du oprettede dig i appen:

Formålet med platformen nabogo er at formidle samkørselsaftaler mellem brugere i områder, hvor Nabogo ApS partnere indgår aftale herom. Det primære fokus er at formidle lokal samkørsel på kortere hverdagsture, for eksempel til og fra arbejde eller uddannelse

Brugeren er forpligtet til at benytte platformen i overensstemmelse for formålsbeskrivelsen i pkt. 1.

Aftaler helt eller delvist betalt med tilskud fra Nabogo, kan blive annulleret af Nabogo uden varsel, hvis de vurderes at falde uden for formålsbeskrivelsen.

Misbrug af ordningen til andet end det formålstjenlige kan medføre eksklusion fra platformen.

Såfremt Nabogo får mistanke om misbrug, vil Nabogo kunne analysere medlemmernes aktiviteter på platformen.

Nabogo forbeholder sig retten til at afvise eller annullere aktiviteter, der ikke vurderes at falde indenfor formålsbeskrivelsen.

27. maj 2024 Erhverv, Sydals

Generalforsamling: SONFOR fortalte om milliardinvestering og honorarstigning

27. maj 2024 Erhverv

Der var flere emner på bordet til SONFORs generalforsamling i BC Syds lokaler i Mommark og generalforsamlingen var for første gang nogensinde åben for borgerne i Sønderborg, som jo er kunder i firmaet. “I SONFOR har vi sidste år håndteret 71.859 tons affald og heraf er 54,4 procent genanvendt”, sagde bestyrelsesformand Ellen Trane Nørby, som […]

Læs mere...