Sønderborg Kommunes grønne omstilling af bilparken kører i sneglefart

30. juni 2020 Samfund Skrevet af: Ole Kæhler

Sønderborg-området skal være CO2-neutral i 2029 og transportområdet skal alene stå for en årlig reduktion på 21.000 tons CO2 i henhold til ProjectZeros Roadmap2025 – som et enigt byråd har vedtaget – men Sønderborg Kommunes egen omstilling til grøn transport går langsomt.

Pr. 1. juni 2020 er kun knap 9 procent af kommunens køretøjer grønne og det vil sige, der er 53 grønne køretøjer og kun 10 af de grønne køretøjer er el-biler, mens 35 er hybrid-biler og de resterende er plugin-hybrid, gas-varebiler eller el-varebiler.

Artiklen fortsætter under annoncen

Forvaltningen i Sønderborg Kommune har ikke ønsket at stille op til interview med SønderborgNYT, men oplyser skriftligt, at det endnu ikke er besluttet, om Sønderborg Kommunen i fremtiden udelukkende skal benytte sig af grønne biler, men at ambitionen går mod CO2-neutralitet.

Utroværdigt hvis kommunen ikke selv køre grønt

Formand for Teknik- og Miljøudvalget, Aase Nyegaard, fortalte til SønderborgNYT i november måned 2018, at planen er, at også kommunen skal køre grønt for at gå foran og være det gode eksempel overfor virksomhederne og borgerne og vise vejen mod CO2-neutralitet i 2029.

Artiklen fortsætter under annoncen

“Det er jo utroværdigt at opfordre virksomheder og borgere til at køre grønt, hvis ikke vi selv gør det”, sagde Aase Nyegaard for snart halvandet år siden til SønderborgNYT.

Dengang havde Sønderborg Kommune 21 grønne køretøjer, som nu er blevet til 53 ud af en samlet bilpark på lidt over 600 køretøjer.

Salget af grønne biler slår rekord

Der er aldrig blevet solgt så mange grønne biler som i juni måned. Ifølge DR blev der på landsplan solgt 1.706 grønne biler, hvor af de 657 var el-biler og 1.048 hybrid-biler. Det svarer til omkring 10 procent af det samlede bilsalg i juni måned.

Artiklen fortsætter under annoncen

Klimarådet, som er er regeringens vismænd på klimaområdet, jubler dog ikke over salget af hybrid-bilerne, som kører på en blanding af el og fossile brændstoffer, som ikke entydigt er en god ting for klimaet.

”Undersøgelser har vist, at det er meget forskelligt, hvor meget man kører på el i hybrid-bilerne, og hvis du ikke er meget bevidst om at lade dem op, kan du komme i en situation, hvor det ikke er bedre end en effektiv dieselbil”, siger Niels Buus Kristensen fra Klimarådet til DR og tilføjer:

Artiklen fortsætter under annoncen

”Man skal ikke føle sig grønnere, hvis man kører rundt i en hybrid-bil og bruger forbrændingsmotoren, for batterierne i dem er tungere, og der er også andre ting, der gør, at det så ikke er særlig energiøkonomisk at køre i en hybrid”, siger Niels Buus Kristensen til DR.

Hybrid-bilerne udgør over halvdelen af Sønderborg Kommunes grønne vognpark.

Kommunens medarbejdere glade for de grønne biler

I det skriftlige fra kommunen står der, at Sønderborg Kommune har positive erfaringer med at benytte grønne køretøjer og at kommunens medarbejderne har taget de grønne køretøjer til sig og giver blandt andet udtryk for fordelene ved automatgear og signalværdien af at køre grønt, oplyser forvaltningen til SønderborgNYT.

26. april 2024 Erhverv, Sønderborg

Grønt lys fra Sønderborg Varme til sammenlægning med Broager Fjernvarme

26. april 2024 Erhverv

Billigere fjernvarme til forbrugerne og bedre muligheder for at skabe et grønt fjernvarmenet. Det er et par af gevinsterne ved at sammenlægge Broager Fjernvarmeselskab A.m.b.a. og Sønderborg Fjernvarme A.m.b.a, og bestyrelserne i begge selskaber har netop fået solid opbakning til at fortsætte drøftelserne om sammenlægning. Siden november har Broager Fjernvarmeselskab A.m.b.a. og Sønderborg Fjernvarme A.m.b.a […]

Læs mere...