Adskillige studerende er utilfredse med VUC

29. august 2016 Uddannelse Skrevet af: Ole Kæhler

Når man træder indenfor i VUC i Sønderborg, så er der stort set ikke noget, der får en til at tænke over, at det faktisk er en skole, der bor i rammerne.

“Og det er med vilje, fordi VUC skal ligne en arbejdsplads. Rigtigt mange af vores studerende har været ude i arbejdslivet og er hos os, fordi vil have en eksamen eller have nogle fag genopfrisket, så de kan videreuddanne sig”, siger Susanne Fricke, der er vicedirektør i VUC Syd.

“Der er selvfølgelig også studerende, der skal have nogle 9. klasses fag, så de kan få karakterer til at komme på f. eks. EUC”, siger vicedirektøren til SønderborgNYT. Ingen af eleverne sidder samme sted en hel dag. Der skiftes hele tiden arbejdssted – og der er også små stilleområder hist og pist, hvor man kan sidde med sine opgaver. Igen for ikke at minde om andre skoler.

Artiklen fortsætter under annoncen

Ikke alt fungerer

Det er selvfølgelig dejligt for nogle af de studerende, at skolens indretning ikke minder om den folkeskole, som rigtigt mange har været kørt helt fast i. Men ifølge en gruppe elever, som SønderborgNYT har talt med, så er der rigtigt meget på VUC, der slet ikke fungerer.

“Vores skemaer ligger på vores Ipad, men de fungerer ikke, Vi kan ikke se, hvilke fag vi skal have”, siger eleverne. Det er sådan på VUC, at Ipad er omdrejningspunktet i alt. Det er på den, der arbejdes, læses og skrives.

Artiklen fortsætter under annoncen

“Vi synes, at Ipad er et fantastisk værktøj og vores studerende behøves slet ikke noget som helst andet, mens de går hos os”, siger Susanne Fricke. Hun fortæller, at hvis der er tekniske problemer, så hjælper VUC.

Eleverne bekræfter, at der er hjælp at hente.

“Men kun for de heldige. Der er én mand til at hjælpe én gang om ugen”, siger de. På VUC i Sønderborg er der 500 studerende.

Hertil kommer, at vi har forskellige måder at lære på. Nogle skal læse sig klogere, at andre lytte og nogle skal have fingre i tingene og kunne se en mening med at lære f. eks. matematik.

Artiklen fortsætter under annoncen

“Og netop ved at bruge Ipad, så er alle de tilgange tilgodeset. Ipad’en kan bruges som værktøj, man kan læse på den og den kan læse højt”, siger Susanne Fricke.

Anderledes undervisning

“På VUC gør vi tingene anderledes for netop ikke at være en genudsendelse af folkeskolen og det gælder både måden at undervise på og så at vi bruger Ipad og ikke pc”, siger vicedirektøren.

Eleverne synes alligevel, at alt er forvirrende.

“For det første er det ikke altid, vi kan hente de nødvendige info på vores Ipad. For det andet betyder det, at flere af lærerne bare stiller os en opgave uden den mindste vejledning”, siger eleverne. Og så kan læreren eller gå og tulle rundt.

Artiklen fortsætter under annoncen

“Og har vi spørgsmål, så er svaret, at det er på vores Ipad”, siger eleverne.

“Og når lærerne ikke har styr på tingene, hvordan skal vi så blive klogere”, spørger de.

Brug nu jeres Ipad

Vicedirektøren fortæller, at de elever, som VUC sender ud af døren med et eksamensbevis gerne skal være kreative, innovative mennesker og det bliver de det ved selv at gå på opdagelse og søge svarene på alle deres mange spørgsmål ved hjælp af deres Ipad, der lyder til at være lige så værdifuld for VUC-elever, som Grønspættebogen var for Anders Ands nevøer.

Artiklen fortsætter under annoncen

Selvom netop en Ipad er omdrejningspunktet i alt på VUC, så er der ikke brugt tid på at give alle elever et lille brugerkursus, så de har en mulighed for at benytte det fantastiske værktøj.

“Vi har spurgt, men lærerne siger, det ikke kan svare sig”, lyder meldingen fra eleverne. De fortæller videre, at lærerne heller ikke har lige let ved at arbejde med Ipad.

“Og det er jo både lærere og elever, der ikke kan finde de programmer, som vi skal bruge”, siger den utilfredse elevgruppe.

Ikke kun teknisk rod

På VUC er der desuden alle de problemer, som følger med, når man planter en masse forskellige mennesker i samme situation. Og det er jo det man gør, når klokken ringer ind og undervisningen i et fag begynder.

“Nogle kommer dryssende længe efter vi er begyndt, andre går ud og taler i telefon – og så er der snak på kryds og tværs i klassen”, siger eleverne der synes, at med op til 34 i en klasse, så er uro forventeligt.

Ifølge VUC er klasser på op til 24 studerende.

“Og oveni kommer jo, at vi vandrer fra sted til sted, når vi skifter fag, så der bruges meget tid på at finde vej fra plads til plads”, siger eleverne.

“Jeg synes nu, at eleverne skal give det hele en chance. Vi har været i gang i 14 dage og det tager altid lidt tid at finde sin rytme”, siger Susanne Fricke og får nævnt, at VUC ved, hvad de laver og at der er rigtigt mange elever, der tager det næste skridt i deres planer om en faglig uddannelse, når de er kommet gennem VUC.

“De ord beroliger ikke det mindste” siger nogle fra gruppen af utilfredse elever.

“Vi var her også sidste år”, siger de.

 

29. marts 2024 Sønderborg, Frivillige

Aabenraa Selvhjælp vil hjælpe seksuelt krænkede i Sønderborg

29. marts 2024 Sønderborg

Voksne med senfølger efter seksuel krænkelse i barndommen kæmper med psykiske og/eller fysiske følgereaktioner. De hyppigst forekommende er PTSD, angst, lavt selvværd, tvangsforestillinger, problemer med krop og seksualitet, selvskadende, suicidal eller seksualiseret adfærd, spiseforstyrrelser og stofmisbrug. Ventetiden for at komme i behandling er over to år. Det betyder, at borgerne ikke få hjælp hurtig. Vi […]

Læs mere...