Business College Syd er i fuld gang med at vise elever i folkeskolen, at erhvervsuddannelserne er en del af løsningen på klimaudfordringerne. Det gør de blandt andet med læringsspillet T.E.G. Solution (Technology, Education, Global Environment).
Gennem en kombination af storytelling, gamification og samarbejde får eleverne et unikt indblik i, hvordan erhvervsuddannelserne kan bidrage til den nødvendige grønne omstilling. Det skriver Business College Syd i en pressemeddelelse.
“T.E.G. Solution er et fantastisk redskab, der både engagerer og inspirerer eleverne. Vi ser en stor interesse blandt de folkeskoleklasser, der har gennemført forløbet. Spillet skaber en unik kobling mellem klimaløsninger og erhvervsuddannelser, og eleverne får et klart billede af de mange muligheder, som en erhvervsuddannelse rummer”, siger Malene Johnsen Poulsen, Uddannelseskoordinator på EUD & EUX Business på Business College Syd.
T.E.G. Solution har allerede vundet indpas i hele Region Syddanmark og er målrettet elever i 7. og 8. klasse som en del af deres kollektive uddannelsesvejledning. Spillet er ikke kun en lærerig oplevelse – det åbner også dørene til erhvervsuddannelser og inspirerer til et grønt karrierevalg.
Folkeskolerne i Sønderborg Kommune tilbydes at få besøg af repræsentanter fra erhvervsuddannelserne der vil komme og spille spillet med eleverne. Sådan et besøg giver eleverne en enestående chance for at forstå, hvordan de kan være med til at skabe en bæredygtig fremtid gennem deres uddannelsesvalg, og det giver dem samtidig en anderledes skoledag.
Det er en underviser fra en af kommunens erhvervsuddannelser, der besøger folkeskolen og styrer spillets gang. Spillet varer fra 4 timer til en hel dag og tilbuddet er gratis.
T.E.G. Solution er udviklet i et samarbejde mellem Syddansk Erhvervsskole, Stockholm Resilience Centre, Serious Games Interactive, Region Syddanmark og 19 partnerskoler. Projektet er støttet af Regions Syddanmarks Uddannelsespulje, Meta og Bitten & Mads Clausens Fond.