Byrådet skal svare på spørgsmål om personalepleje

3. juni 2015 Sundeved

Henrik Juul Nielsen fra Nordborg, skriver til Byrådet:

Jeg har et spørgsmål der vedrører behandlingen af SOSU-assistenter i Sønderborg Kommune.

Inden valget 2013, blev der lovet en klar forbedring af medarbejdernes vilkår, hvilket jeg må sige stadig halter rigtig meget.

Henrik Juul Nielsen vil have en forklaring på den måde kommunen behandler medarbejdere på.

Henrik Juul Nielsen vil have en forklaring på den måde kommunen behandler medarbejdere på.

Hvordan kan man som ansvarlig for en gruppe medarbejdere, der har arbejdet i kommunen i måske op til 12 år, og som har bestræbt sig på at yde et rigtig godt stykke arbejde, bare sådan træde dem over tæerne?

Sagens kerne:

Har du været ansat i Sønderborg Kommune, og optjent anciennitet eks. 12 års erfaring som SOSU-hjælper, og sammen med din daglige leder, bliver enig om at tage orlov for at opkvalificere dig til SOSU-assistent, en uddannelse der “kun” tager 20 måneder. Hvordan kan man så miste sin anciemnnnitet og erfaring efter endt uddannelse?

Uden på nogen måder at blive informere om det.

Som tingende er i dag, bør man ikke kunne anbefale nogen at opkvalificere sig, når man har været ansat i flere end fire år.

Havde man så ikke skulle arbejde med eller kunne bruge sin SOSU-hjælper erfaring, kunne jeg forstå det. Men det sådan, at efter assistensuddannelsen nu har fået ny beføjelser, altså består arbejdet nu som både hjælper og assistent.

Er det så ikke at træde medarbejdere, der virkelig brænder for deres job, og som virkelig gerne vil fremtidssikre sig bedst muligt, over tæerne?

Hvornår begynder man at tage kommunale medarbejdere alvorligt?

Der kan nævnes at der har været kontakt til FOA uden at det rokkede ved noget som helst.

Skrevet af: Ole ole@sonderborgnyt.dk