Cykelfærgen Thjalfe kan skifte diesel ud med el

4. august 2023 Erhverv Skrevet af: Ole Kæhler

Cykelfærgen Thjalfe, som sejler mellem Danmark og Tyskland, har gode muligheder for at gå fra diesel- til eldrift. Det konkluderer et forskningsprojekt, som er udført af en studerende på Hochschule Flensborg. ”

Produktionen af den elektriske energi, der kræves til elmotorerne, er så den afgørende faktor for bæredygtigheden,” forklarer Jonathan Lehmbecker, som står bag undersøgelsen. Og netop den del bliver nu fulgt op af et nyt studie på Hochschule Flensborg.

For Gerhard Jacobsen, formand for foreningen Cykelfærgens Venner og initiativtager til cykelfærgeprojektet på Flensborg Fjord, er den gode kontakt til Hochschule Flensborg meget vigtig.

Artiklen fortsætter under annoncen

“Hidtil har færgerne traditionelt været drevet af diesel. Vi vil meget gerne se på en ombygning og bruge mere klimavenlige løsninger. Jeg er meget glad for, at Jonathan Lehmbecker har undersøgt og beskrevet alternativer i sin bacheloropgave med vores cykelfærge “Thjalfe” som eksempel”, siger han i en pressemeddelelse.

“Vi er grundlæggende åbne over for at konvertere til et parallelt hybriddrev og vil undersøge, hvad der kan implementeres. Finansieringen er selvfølgelig også vigtig”, siger skibets ejer, kaptajn Palle Heinrich. I forbindelse med en forventet større investering til ombygningen påpeger venneforeningen og skibets ejer, at den endelige overgang til bæredygtigheden vil kræve  tilskud og sponsorstøtte.

Artiklen fortsætter under annoncen

Denne sommer er den femte sæson for cykelfærgen på Flensborg Fjord, som Dansk-Tysk Venskabsforening har sat i søen. Cykelfærgen ‘Thjalfe’, som i denne sæson sejler på tværs af grænserne, er traditionelt drevet af en dieselmotor. For at kunne rejse mellem Danmark og Tyskland på en klimavenlig måde i fremtiden, søgte foreningen Cykelfærgens Venner kontakt til Hochschule Flensborg – Maritimes Zentrum, hvor de fik støtte fra Jonathan Lehmbecker, som en del af en bacheloropgave.

 

Artiklen fortsætter under annoncen

Som en del af sin bacheloropgave beskæftigede den 25-årige studerende fra studieforløb skibsdriftsteknologi sig med emnet ‘Evaluering af mulighederne for at konvertere drevet på en cykelfærge’ ved hjælp af eksemplet ‘Thjalfe’. Resultatet er nu tilgængeligt. I sin afhandling har Jonathan Lehmbecker foretaget forbrændingsberegninger for forskellige brændstoffer og beskæftiget sig med de gældende retningslinjer og bestemmelser samt efterbehandling af udstødningsgasser.

“Som et resultat af mine undersøgelser og beregninger blev en parallel hybrid identificeret som den mest lovende tekniske fremdriftsløsning for den 40 år gamle ‘Thjalfe’. I dette tilfælde kunne de to skibspropeller drives af ekstra elmotorer, der skulle installeres. Produktionen af den elektriske energi, der kræves til elmotorerne, er så den afgørende faktor for bæredygtigheden af skibets fremdrift,” forklarer Jonathan Lehmbecker.

Artiklen fortsætter under annoncen

Den tilgang fra Jonathan Lehmbeckers bacheloropgave er en god start, mener diplomingeniør Rasmus Brandt, som yder videnskabelig støtte til ‘Thjalfe-projektet’ på Hochschule Flensborg, og den bliver nu taget op af en anden studerende fra kurset i skibsdriftsteknologi. Et yderligere studie vil nu fokusere på designet af et parallelt hybriddrev til ‘Thjalfe’.

“Særligt for ejere af mindre skibe er valg og design af miljøvenlige fremdrivningssystemer en udfordring, da infrastrukturen eller det nødvendige personale til arbejdet ofte mangler i rederiet. Det er her, universitetets ekspertise med dets stærke maritime forskningsbaggrund og fremragende uddannede kandidater kommer ind i billedet. Denne kombination og de to institutioners stærke regionale tilknytning er årsagen til vores succesfulde samarbejde”, siger Rasmus Brandt.

1. maj 2024 Politik, Sønderborg

Sønder Havnegade bliver hygge- og gågade fra 13. juni

1. maj 2024 Politik

Teknik-, By- og Boligudvalget godkendte på deres møde den 1. marts 2022, at Sønder Havnegade lukkes for kørende trafik hele døgnet alle ugens dage i hele juli og august måned, hvert år fra 2022. Årets efter var der enighed om at lukke gaden for bilerne to uger tidligere. ”I Teknik, By og Boligudvalget var vi […]

Læs mere...