Aase Bonde, Slotsallé, Augustenborg, skriver:
Jeg har hørt en lille fugl synge om, at det nu endelig ser ud til, at augustenborgerne – ja egentlig os alle sammen på Als – kan se frem til, at siloerne ved havnen i Augustenborg langt om længe bliver fjernet. Disse store siloer har i tidernes morgen tjent byen på bedste vis, men nu er tiden en anden, og i den forbindelse håber jeg, at det ikke bliver en kold genererende pengemaskine, der kommer til at afgøre, hvordan byen skal repræsenteres de næste 100 år.
Vi må nok erkende, at siloerne de seneste årtier bestemt ikke har været et aktiv for byen, tværtimod. Kommer man kørende til Augustenborg er noget af det første, øjnene fæster sig ved de meget store og bombastiske høje bygninger. Det betyder for mange mennesker, at den smukke, gamle, historiske by kun bliver set som et stort ’silo punkt’. Øjnene når- for mange af os- slet ikke at glide hen over den smukke Hertugby, der ligger bagved siloerne, nemlig fra slottet over havnen og hen over byen bag Lillehav.
Det er dette førstehåndsindtryk af Augustenborg – politikerne i forhåbentligt tæt samråd med augustenborgerne, øens befolkning og investorerne -nu har mulighed for at forskønne – til stor gavn og glæde for især augustenborgerne, øens indbyggere og de mange nye, som gamle, turister i de næste mange generationer fremover.
Lad mig derfor endnu engang appellere til de ansvarlige om ikke at lade pengene styre det meget vigtige udviklingsprojekt, men tænk STORT og forhåbentlig bliv inspireret af et af de tre forslag, som jeg personligt tror i fremtiden vil tiltrække endnu flere nye indbyggere, flere gående, cyklende, kørende og ikke mindst gamle som nye sejlende turister til vores historiske by. Små tiltrækkende nye forretninger målrettet turisme på blandt andet ’den sovende hovedgade’ vil yderligere være med til at tiltrække turister.
Selvfølgelig skal alt her i livet hænge fornuftigt sammen, også økonomisk. Det bedste resultat opnås altid bedst, når man i samarbejde med befolkningens ønsker kan fuldføre det store projekt med de muligheder man økonomisk har til rådighed.
Tre forslag som kan inspirere
Hvis jeg må tillade mig her at komme med nogle ideer til havneprojektet i håb om, at vi alle går ind og tager personlig stilling til de tre nedenstående forslags ’overordnede rammer’, før det er for sent.
Det første forslag er et meget smukt og stort rekreativt grønt havneområde med et par små interessante etplanshuse til evt. en cafe og en fiskerestaurant.
Udvidelse af en helt ny og moderne lystbådehavn, der i et godt samarbejde med de to eksisterende lystbådehavne og opførelse af helt nye Lystbådsfaciliteter vil tiltrække nye sejlere som en magnet, og dermed blive til stor glæde for alle parter.
Det andet forslag er interessante beboelsesbygninger på max. to etager med evt. en café og en fiskerestaurant.
Udvidelse af en helt ny og moderne lystbådehavn, der i et godt samarbejde med de to eksisterende lystbådehavne og opførelse af helt nye lystbådsfaciliteter vil tiltrække nye sejlere, som en magnet, og dermed blive til stor glæde for alle parter.
Forslag tre handler om, at skal der absolut genereres ekstra penge på havneprojektet, så vil en 10-20 eller 30 etager slank arkitektonisk smukt udformet hvid bygning indeholdende andelsboliger og evt. en penthouselejlighed,- og allerøverst en flot restaurant være en god og acceptabel mulighed, fordi en høj bygning ikke syner bombastisk, når bare omkredsen er lille. Højhuset kan evt. placeres lige ud for den ubeboede lokalhistoriske bygning. Bygningens terrasser vender alle mod sydvest.
For at gøre højhuset endnu mere interessant kan den måske beplantes med grønt, så det leder tanken hen på et birketræ. Højhuset kan på hver sin side udvides allernederst med bygninger på max. to etager. I den ene side kan der være helt nye og moderne lystbådsfaciliteter, og i den anden side evt. en cafe og en fiskerestaurant m.m. Disse to bygninger ved hver sin side af højhuset vil samtidigt stabilisere den høje bygning.
I den gamle havn og hen langs med dæmningen laves en helt ny og moderne lystbådehavn, der smukt smelter sammen med de eksisterende lystbådehavne på begge sider af fjorden. På den måde bliver havnen brugt til det den er skabt til, nemlig skibe og både.
Ovenstående tre forslag vil på hver sin måde tiltrække sig stor opmærksomhed. Uanset hvilket forslag du vælger vil øjnene automatisk glide fra side til side hen over den gamle og smukke Hertugby. Vores øjne bliver ikke mere fastholdt i det store og tunge firkantede silopunkt, men glider nu frit ud til hver sin side. Prøv at visualisere de tre forslag hver for sig næste gang du kommer kørende til Augustenborg, for herefter at være med til at påvirke de ansvarlige med din mening.
Det er her værd at bemærke, at den gamle historiske Hertugby og havnens storhedstid er to store tidsperioder, som er meget vigtigt at værne om. Det gøres efter min mening bedst ved at vælge et af de tre forslag – og ved at man selvfølgelig bevarer den gamle røde bygning langs Banegårdsgade, som henviser til den tidsperiode, hvor byen bl.a. fik besøg af mange store handelsskibe.
Til venlig orientering er jeg født i september 1943 og bor på Slotsallé. I sagens natur har jeg derfor ingen forventninger om selv at må opleve ovenstående udvikling. Det eneste, jeg ønsker med denne skrivelse, er, at gøre opmærksom på, at Augustenborg nu har mulighed for at få en helt ny smuk og spændende havnefront, som smelter harmonisk sammen med hele byen, og en sådan udvikling vil blive til stor gavn og glæde for os alle.
Jeg håber inderligt, at det for de ansvarlige er ærligheden, befolkningens ønsker og de muligheder man har, som vil blive de afgørende faktorer, der tæller for byens nye udseende de næste mange generationer fremover.