Dansk skolebyggeri har gennemgået en fantastisk udvikling igennem de seneste par årtier. Fra fuldt fokus på funktionalitet og standardisering mod en mere helhedsorienteret tilgang, hvor bæredygtighed, fleksibilitet, innovation og brugerinvolvering står som bærende søjler. Resultatet er bedre læringsmiljøer for børn og unge, men også skoler, der i højere grad afspejler og bidrager til samfundets udvikling.
Med den årlige kåring af Årets Skolebyggeri, har Nohrcon sat fokus på nogle af de projekter, der har været med til at drive udviklingen på området gennem årene – og i år har de valgt at tildele lidt flere projekter en del af rampelyset.
”Vi har valgt at udvide feltet af nominerede til Årets Skolebyggeri for at fremhæve den fantastiske diversitet og kvalitet, som dansk skolebyggeri står for – uanset om det så er byggeri til børn og unge i folkeskolen, efterskolen, eller på videregående uddannelser. Livslang læring kræver læringsmiljøer, der tager udgangspunkt i brugernes behov – uanset alder – og det eksemplificerer de nominerede på forskellig vis. Ambitionerne har uden tvivl været høje, men vi skylder også vores børn, unge og ikke mindst; den jord vi giver videre, at der stilles høje forventninger til fremtidens skolebyggerier”, siger Nohrcons ansvarlige for kåringen, Sissel Amalie Frydenborg, i en pressemeddelelse.
Frem til den 28. august kan alle og enhver stemme på sit favorit-skolebyggeri og herefter vælger juryen de tre skoler, som går videre til finalen.
Årets nominerede projekter: Dybbøl Efterskole, Sønderborg – DMJX, Campus København – DTU, Bygning B208, Kongens Lyngby – Dybkærskolen, Silkeborg – KVUC Aula, København – Nordøstamager Skole, København – SDU SUND, Odense – SIMAC, Svendborg – Sluseholmen Skole, København – Sommerbæk Børnehus og Skole, Hørning – Stensagerskolen, Aarhus.