EASV-studerende arbejder med FNs verdensmål

25. november 2020 Uddannelse

Selvom vi efterhånden har hørt meget om FN’s 17 Verdensmål for Bæredygtig Udvikling, kan målene godt virke en smule uoverskuelige for de fleste. Men for et hold 1. semester-studerende på produktionsteknolog-uddannelsen på Erhvervsakademi SydVest, EASV, er nogle af målene blevet meget virkelighedsnære. De har fået til opgave at’“udvikle en spændende og kreativ løsning’ på mål nr 6 – rent vand og sanitet,  mål nr 14, livet i havet eller nr 15 livet på land.

Artiklen fortsætter under annoncen

Mikroplast skal indsamles og undersøges

De studerende, der er fordelt på tre hold, har netop præsenteret deres idéer. Og der er håb for klodens fremtid. Ikke at produktionsteknologerne kommer til at redde verden alene, men de viser stor entusiasme og kreativitet for at bidrage til det.

Et hold vil kortlægge omfanget af mikroplast i havmiljøet og undersøge konsekvenserne for både dyr og mennesker. Holdets idé er at konstruere en GPS-styret mikroplast-opsamler, der i første omgang kan bruges i havne. Opsamleren skal levere mikroplast til forskere, der så dels kan få en indikation af, hvor stort problemet er, dels kan undersøge hvilke stoffer mikroplasten indeholder, skriver EASV.

Problemerne med mikroplast er åbenbart noget, der optager de studerende. Et andet hold præsenterede idéen til et filter, der skal filtrere mikroplast fra drikkevandet. Filteret, som indeholder aktivt kul, skal kunne monteres på vandhanerne i den enkelte husstand. Der er tale om en forholdsvis simpel løsning, og det er en væsentlig pointe, forklarede de studerende. Derved kan både produktions- og anskaffelsesomkostninger nemlig holdes så lave, at filteret bliver tilgængeligt for almindelige husejere.

Lej en kajak og betal med plast

Det sidste hold arbejder på at optimere et initiativ, der allerede eksisterer. Green Kayak findes i flere lande og går ud på, at man kan leje en havkajak og betale med den plast, man samler op på sin sejltur. De EASV-studerende vil konstruere to beholdere, der kan monteres på siderne af kajakken, og som automatisk opsamler det plastaffald, man ror forbi.

Lektor Søren Spang Hansen, der har ansvaret for undervisningen, er begejstret for de studerendes oplæg og entusiasme.

“Det er nogle fede idéer, som de nu skal arbejde videre med for at se, om det rent faktisk kan konstrueres. Læringen og processen er vigtigere end produktet, men det bliver da spændende at se, hvad der kan lade sig gøre,” siger han.

Studerende kommer tættere på virkeligheden

Han har netop tilrettelagt forløbet for at bringe de studerende tættere på virkeligheden, samtidig med at de opfylder de mål, der er for undervisningen.

“Projektet giver en aktuel ramme om undervisningen. De studerende skal blandt andet lære at lave driftsbudgetter og undersøge materialeegenskaber, og det er nu engang sjovere, når man kan koble den læring op på et konkret projekt og et rigtigt produkt”, forklarer Søren Spang Hansen.

Der er også et klart formål med at bruge Verdensmålene som udgangspunkt for forløbet, understreger han:

“EASV har en strategi for arbejdet med FN’s Verdensmål, og det er ikke kun snak. Vi vil rent faktisk gøre noget. Og så fylder Verdensmålene meget både i medierne og i de unges bevidsthed, så det er helt klart med til at gøre undervisningen aktuel. Dermed kan vi også bedre motivere dem og præge dem i en miljø- og klimabevidst retning”.

De studerende skal præsentere deres endelige konstruktioner inden jul og derefter udarbejde og forsvare en rapport om forløbet.

 

Skrevet af: Redaktion redaktion@sonderborgnyt.dk