EASV-uddannelse skal styrke dansk service

04. juli Uddannelse

Det er dyrt at være turist, bo på hotel, gå på restaurant og besøge attraktioner i Danmark. Derfor skal vi i høj grad kunne konkurrere på personlig og autentisk service, mener Christian Dragin-Jensen. Fra 1. august står han i spidsen for den nye serviceøkonom-klynge på Erhvervsakademi Sydvest, EASV, i både Esbjerg og Sønderborg, der allerede har uddannet de første serviceøkonomer.

Det er en berejst og erfaren herre, der fra 1. august indtager chefstolen i EASV’s nyeste vidensklynge: Service. Christian Dragin-Jensen er uddannet på Hotel Management-uddannelsen i Haag og har arbejdet på hoteller i bl.a. Holland, Portugal, Skotland og Mexico. Tilbage i Danmark har han skrevet en PhD-afhandling om bybranding i samarbejde med Esbjerg Kommune, og siden 1. maj har han været ansat på EASV.

Ny serviceklynge på EASV

Fra den 1. august er titlen chef for den nye serviceøkonom-klynge på EASV. Her har han både ansvaret for, sammen

Christian Dragin. Foto: EASV

med sit team, at forske i, hvordan hoteller, attraktioner og andre servicevirksomheder i Syd- og Sønderjylland kan yde en endnu bedre service og for at uddanne de serviceøkonomer, der skal hjælpe med at gøre viden til praksis.

“Turismeindustrien er inde i en rivende udvikling. Ikke bare i vores område, og ikke bare i Danmark, men i Europa som helhed. Danmark har den specielle udfordring at vi i forhold til de fleste andre lande, at vi er ret dyre. Så hvis vi skal være konkurrencedygtige, skal vi være blandt de allerbedste på service”, siger Christian Dragin-Jensen.

“Og vi kan blive meget bedre”, siger han.

“Vi er rigtig gode til det operationelle, til at sørge for, at alting er rent, pænt og korrekt, og at alting fungerer, som det skal. Vi kan blive bedre til at give folk den oplevelse, der gør, at de også husker deres besøg”.

Inspiration fra hele verden

Ganske som han selv har været rundt i verden, glæder Christian Dragin-Jensen sig over, at flere af de studerende på serviceøkonomuddannelsen, som nu er på vej ud i praktik, også rejser ud for at hente inspiration fra nær og fjern.

“Vi har studerende, som bl.a. er på vej til Island, Maldiverne og Equador. Det er god læring at se, hvordan man praktiserer service andre steder, men vi skal huske, at vi ikke bare kan kopiere det. God service er autentisk, og derfor skal vi kunne tilpasse det, de studerende lærer, til danske forhold og dansk mentalitet”, siger han.

Sker det, tror Christian Dragin-Jensen på, at serviceøkonomuddannelserne på EASV i Esbjerg og Sønderborg kan hjælpe med at løfte bl.a. hoteller, restauranter, attraktioner og events i hele Syd- og Sønderjylland.

Samarbejde mellem EASV, studerende og virksomheder

De studerende skal i løbet af studiet selv være med til at finde frem til, hvad en unik dansk oplevelse er, og hvordan de kan sikre, at den bliver ydet hver gang og alle steder. På den måde er de med til selv at påvirke uddannelsen – i øvrigt også i tæt samarbejde med områdets virksomheder.

“EASV har en stor fordel, fordi alt bliver udviklet i samarbejde med de studerende og virksomhederne. Vi spørger hele tiden: Hvad skal den moderne serviceøkonom kunne? Og så planlægger vi uddannelsen efter det. Det er med til at sikre både kvaliteten og relevansen i uddannelsen”, siger Christian Dragin-Jensen.

Skrevet af: Ole ole@sonderborgnyt.dk