Efteruddannelse til lærere: Lær Mindfulness og giv børn bedre skoledage

31. august 2017 Uddannelse Skrevet af: Ole Kæhler

Hverdagen for danske børn og unge bliver ikke mindre stressende, tværtimod.

De seneste skolebørnsundersøgelser viser, at der blandt børn og unge er en støt stigende tendens til stress og stressrelaterede symptomer.

De oplever daglig hovedpine, mavepine, uro, bekymringer, manglende koncentration og dårlig trivsel.

Udover at være et voksende samfundsmæssigt problem, er det også et anliggende som skoler kan have på dagsordenen, idet man blandt andet i den understøttende undervisning har mulighed for at integrere metoder, der kan hjælpe børn og unge til at få flere pauser, nærvær og opmærksomhed ind i skoledagen.

Artiklen fortsætter under annoncen

Dette ikke kun fremmer deres sundhed og trivsel men er også understøttende for deres læring.

En stresset hjerne kan ikke lære!

Et nyt dansk mindfulness forskningsprojekt blandt unge elever i folkeskolens ældste klasser, viser at mindfulness har en yderst positiv effekt, først og fremmest som stressreduktion, evne til følelsesregulering og oplevelse af bedre indre robusthed. Derudover har mindfulness træningen vist sig at fremme empati og sociale kompetencer og dermed bidrage til et forbedret klassemiljø, som igen også fremmer miljøet for læring.

Artiklen fortsætter under annoncen

Mindfulness i klassen kan samtidig også styrke læreres eller pædagogers egen stresshåndtering, mentale velbefindende og nærvær i klasseundervisningen. Underviserens egen mindfulness vil ikke bare have en afsmittende effekt på hans eller hendes sundhed, og dermed nedsat sygefravær, men også bidrage til større arbejdsglæde og bedre kontakt til eleverne.

Mulighed for efteruddannelse

 

På baggrund af dette 2-årige forsknings- og udviklingsprojekt er der nu udviklet et omfattende undervisningsmateriale og app til gratis brug i alle skoler.

Artiklen fortsætter under annoncen

I forlængelse af dette, tilbyder Center for Mindfulness i Skolen et 9-måneders efteruddannelsesforløb med tre moduler med opstart i slutningen af september. Uddannelsen er søgt tilrettelagt således, at det belaster skolerne mindst muligt ift. vikardækning og er så omkostningseffektivt og fleksibelt som muligt. Efteruddannelsen består i korte træk af:

MODUL 1: 8-ugers Mindfulness-baseret stress reduktion (MBSR) til lærere/pædagoger (som fyraftenskursus), udbydes fra slutningen af september landsdækkende (Aarhus, Kbh., Sønderborg, Aalborg). Fokus er på “Mindfulness til mig selv”, som er hele fundamentet for formidlingen.

Artiklen fortsætter under annoncen

MODUL 2: 3 dages Praktikum som weekendinternat på Trinity Hotel i Fredericia den 22.-25. februar 2018. Fokus er på forståelse, fordybelse og formidling af mindfulness gennem træning af øvelser og guidninger, i samspil med andre pædagogiske fagpersoner.

MODUL 3: 8-ugers onlinekursus m. online konferencer, webinar og supervision. Fokus er på understøttelse af egen mindfulness formidling til eleverne, så supervision kan gå hånd i hånd med egen undervisningspraksis.

Artiklen fortsætter under annoncen

– CERTIFICERING I MINDFULNESS I SKOLEN (sommer 2018).
Modulerne kan tages særskilt, men giver kun samlet en endelig certificering.

Hvem står bag?

Vi har etableret et meget kompetent, bredtfavnende og landsdækkende underviserteam, som består af veluddannede, certificerede Mindfulness/MBSR-undervisere, eksperter i børne- og ungeyoga, specialister og supervisorer. Efteruddannelsen er et samarbejde mellem Center for Mindfulness i Skolen og forskningsenheden på VIA Sundhed Aarhus.

Kontakt os via nedenstående link og læs meget mere om efteruddannelsens form og indhold, mød lærerteamet og download pdf-filen med det fulde efteruddannelsesprogram.