Et enigt byråd vedtog onsdag aften “Kvalitet i dagtilbud og skole – En Helhedsplan for Børn og Uddannelse” . Dermed er den ambitiøse plan nu klar til at blive til virkelighed allerede fra foråret 2018.
Helhedsplanen har en gennemgående tråd – nemlig fokus på børnenes trivsel og læring, uddannet personale og sammenhæng mellem dagtilbud og skole. Der skal investeres tidligt, bl.a. med flere voksne i indskolingen, hvor der bliver et øget samarbejde mellem lærere og pædagoger.
Målet med Helhedsplanen er, at man i Sønderborg Kommune fremadrettet vil skabe flere robuste unge, der kan lykkes i livet og begå sig ude på arbejdsmarkedet. Det skal blandt andet ske gennem et øget samarbejde mellem dagtilbud, skole, psykologer, sagsbehandlere m.fl. samt i et øget fokus på virksomhedssamarbejdet.
“Jeg er rigtig glad for, at et samlet byråd står bag Helhedsplanen. De indledende øvelser til planen gik i gang helt tilbage i 2015, og det er et kæmpestykke arbejde der ligger bag den plan, som blev vedtaget her til aften i byrådssalen”, sigerborgmester Erik Lauritzen i en pressemeddelelse.
Alle skal med ombord
For Sønderborg Kommune fortsætter arbejdet med at planlægge implementeringen af Helhedsplanen.
Mange har budt ind med høringssvar, og høringssvarene skal nu gennemgås i forhold til det videre arbejde. Samtidig skal alle aktørerne nu på banen og bidrage til den videre proces.
“Helhedsplanen bliver en succes, hvis alle er med ombord, og alle byder ind med deres viden og kompetencer. Derfor er det meget, meget vigtigt, at aktørerne sidder med ved bordet, når vi skal have visioner og ambitioner gjort til praktisk arbejde. Jeg håber på, at alle er klar til at være med, når vi skal have Helhedsplanen ud til børnene og de unge”, siger Erik Lauritzen.
13 nye millioner kroner
Der investeres ca. 40. mio. kr. i helhedsplanens kvalitetsløft. Noget sker via omlægninger indenfor de nuværende økonomiske rammer i Børn og Uddannelse, men helhedsplanen tilføres også ca. 13 millioner “nye” kroner.
Der er udarbejdet 15 anbefalinger, der tilsammen udgør en helhedsplan. Anbefalingerne understøtter og komplementerer hinanden og er:
- Øget ‘drengepædagogik’ i børnehaverne.
- Pædagogen tilbage til børnene
- Fokus på mellemtrinnet
- Volumen i udskolingen:
- Madordninger afprøves:
- En lærer og en pædagog i alle undervisningstimer i 1.-3. klasse
- Forældreinvolvering
- Pladsanvisning – digital booking
- Distriktsinddeling, med forpligtigende Samarbejdsaftale
- Overgang til SFO 1. marts
- 100 pct. dækningsgrad i dagpleje, gæstepleje i daginstitution og ens forældrebetaling
- Datainformeret ledelse
- Virksomhedssamarbejde og øget vejledning i de unges uddannelsesvalg
- Uddannet personale i dagtilbud og skole
- Specialviden er vigtigere end specialinstitution