Faglige vejledere på folkeskolerne gør lærerne bedre

Arkivfoto
Arkivfoto
22. februar 2021 Uddannelse Skrevet af: Redaktion

Hver femte lærer i Sønderborg Kommunes folkeskoler er uddannet som faglig vejleder med det formål at gøre sig selv dygtigere i deres fag, men i lige så høj grad at hjælpe sine kollegaer til at blive dygtigere i undervisningssituationerne. For vejledernes uddannelse betyder, at de også skal vejlede – deraf navnet – deres kollegaer til at blive dygtigere undervisere.

Og det virker, skriver Sønderborg Kommune i en pressemeddelelse. Investeringen i de faglige vejledere er en succes, mener Claus Klaris, der er formand for Børne- og Uddannelsesudvalget.

Artiklen fortsætter under annoncen

”Vi er meget tilfredse med den massive investering, der generelt er sket i kommunens folkeskoler. Når vi skærer helt ind til benet, så handler skolerne om undervisning af mennesker og de to vigtigste grupper er derfor lærere og elever. Uddannelsen af 155 lærere til faglige vejledere handler om at styrke underviserne og man kan sige, at vi lærer lærerne at blive dygtigere”.

”Det gælder hver enkelt vejleder, men også så de kan hjælpe deres kollegaer til at blive bedre. Det smitter af på eleverne, for når lærerne bliver dygtigere, så bliver undervisningen også bedre. Samtidig kan vi mærke en god sideeffekt, nemlig en stor faglig udvikling på foleskolerne”, siger udvalgsformanden.

Artiklen fortsætter under annoncen

Faglig vejledning har en meget praksisnær tilgang, hvor de faglige vejledere skal overbringe deres lærdom gennem sidemandsoplæring til kollegaerne. Det sker i klasseværelserne og i timerne.

For eksempel kan den faglige vejleder blive brugt til at sparre med en kollega omkring et undervisningsforløb i musik, hvor et par elever forstyrrer undervisningen. Den faglige vejleder er med for at observere, fordi vejlederen nemmere kan se noget, som læreren ikke kan, når der er 25 elever i en klasse.

Artiklen fortsætter under annoncen

På den måde kan den faglige vejleder se, at den ene elev forstyrrer, fordi hun får en opgave, der er for svær for hende. Omvendt forstyrrer den anden elev, fordi opgaven er for let for ham.

De observationer kan vejlederen give tilbage til sin kollega, der kan tilrette undervisningen og på den måde få løst problemet. Til glæde og gavn for lærere og elever.

Vejlederne er forbundet i netværk med hinanden via deres fag i VidensBy Sønderborg, hvor der arbejdes videre med faglige vejleding. Resultaterne i evalueringsrapporten siger tydeligt, at de steder, hvor der primært er blevet vejledt inden for samme fag, rykker det mest.

Artiklen fortsætter under annoncen

Altså: Er der en faglig vejleder i matematik eller dansk, så er det også her, at udbyttet for alle de andre lærere med samme fag er størst.

 

 

 

19. marts 2024 Augustenborg, Frivillige

Øvelse: Bilbrand blev til industribrand

19. marts 2024 Augustenborg

Mandag aften var der øvelse på programmet for de frivillige brandmænd i Augustenborg-Bro Brandværn, som blev kaldt ud til: Bilbrand i det fri. Brandmændene sprang i brandbilerne og kørte til Industrivej i Augustenborg og på vejen ser de en anden frivillig brandmand, Klaus Iskov, som stod og vinkede. Ham kørte de hen til, men det […]

Læs mere...