Faglige vejledere på folkeskolerne gør lærerne bedre

22. februar 2021 Uddannelse
Arkivfoto
Arkivfoto

Hver femte lærer i Sønderborg Kommunes folkeskoler er uddannet som faglig vejleder med det formål at gøre sig selv dygtigere i deres fag, men i lige så høj grad at hjælpe sine kollegaer til at blive dygtigere i undervisningssituationerne. For vejledernes uddannelse betyder, at de også skal vejlede – deraf navnet – deres kollegaer til at blive dygtigere undervisere.

Og det virker, skriver Sønderborg Kommune i en pressemeddelelse.

Artiklen fortsætter under annoncen

Investeringen i de faglige vejledere er en succes, mener Claus Klaris, der er formand for Børne- og Uddannelsesudvalget.

”Vi er meget tilfredse med den massive investering, der generelt er sket i kommunens folkeskoler. Når vi skærer helt ind til benet, så handler skolerne om undervisning af mennesker og de to vigtigste grupper er derfor lærere og elever. Uddannelsen af 155 lærere til faglige vejledere handler om at styrke underviserne og man kan sige, at vi lærer lærerne at blive dygtigere”.

”Det gælder hver enkelt vejleder, men også så de kan hjælpe deres kollegaer til at blive bedre. Det smitter af på eleverne, for når lærerne bliver dygtigere, så bliver undervisningen også bedre. Samtidig kan vi mærke en god sideeffekt, nemlig en stor faglig udvikling på foleskolerne”, siger udvalgsformanden.

Faglig vejledning har en meget praksisnær tilgang, hvor de faglige vejledere skal overbringe deres lærdom gennem sidemandsoplæring til kollegaerne. Det sker i klasseværelserne og i timerne.

For eksempel kan den faglige vejleder blive brugt til at sparre med en kollega omkring et undervisningsforløb i musik, hvor et par elever forstyrrer undervisningen. Den faglige vejleder er med for at observere, fordi vejlederen nemmere kan se noget, som læreren ikke kan, når der er 25 elever i en klasse.

På den måde kan den faglige vejleder se, at den ene elev forstyrrer, fordi hun får en opgave, der er for svær for hende. Omvendt forstyrrer den anden elev, fordi opgaven er for let for ham.

De observationer kan vejlederen give tilbage til sin kollega, der kan tilrette undervisningen og på den måde få løst problemet. Til glæde og gavn for lærere og elever.

Vejlederne er forbundet i netværk med hinanden via deres fag i VidensBy Sønderborg, hvor der arbejdes videre med faglige vejleding. Resultaterne i evalueringsrapporten siger tydeligt, at de steder, hvor der primært er blevet vejledt inden for samme fag, rykker det mest.

Altså: Er der en faglig vejleder i matematik eller dansk, så er det også her, at udbyttet for alle de andre lærere med samme fag er størst.

 

 

 

Skrevet af: Redaktion redaktion@sonderborgnyt.dk