Fiqtiv klædte jobsøgende på til jobmesse

18. marts 2015 Uddannelse

Jobsøgningsnetværket Fiqtiv brugte mandagen på at klæde veluddannede jobsøgende på, så de får mest muligt ud af at tage på Jobmesse i Alsion onsdag eftermiddag. Marck Thorning og hans Fiqtiv-ansatte havde opfordret A-kasser og Jobcenter til at sende deltagere og det gjorde de alle.

Marc Thorning sikrede at jobsøgende er messe-klar.

Marc Thorning sikrede at jobsøgende er messe-klar.

“Når i skal på jobmesse, så er det vigtigt, at I har en såkaldt elevatortale, som i kan udenad. Den må ikke var over et minut, Så sig hvem du er, hvad du har lavet og hvad du vil fremadrettet”, siger Marck Thorning. Elevatortalen skal selvfølgelig tilpasses situationen.

Hvilke firmaer kommer?

Søren Kolmos Petersen fortæller, det ikke er nok at cirkulere og holde sin elevatortale.

“Find ud af hvilke firmaer, der deltager og tjek dem ud, der har din interesse. På virk.dk er der masser af oplysninger at hente og det er der også på proff.dk”, siger han.

De fleste virksomheder har hjemmesider, der bugner med oplysninger.

Og på LinkedIn kan man kigge på medarbejderes profiler og ad den vej finde ud af, hvilke udfordringer, der er i virksomheden.

“I det hele taget er LinkedIn et godt redskab, hvor man kan udstille sine kompetencer. Jeg plejer at sige, det er på LinkedIn, job skabes”, siger Søren Kolmos Petersen. Han supplerer med, at under 15 procent af de ledige job besættes via jobopslag.

Kunsten er at finde frem til de “svagheder” eller problemstillinger, der er i en virksomhed – og så skal man tilbyde sin assistance.

“Man kan også foreslå, at de ansætter én til at forbedre nogle processer, der øger indtjeningen”, siger han. Kort og godt skal virksomhederne på messen se, at man vil være en gevinst.

Visitkort

På jobmesser er der en del, der går og deler visitkort ud til virksomhederne. Men Marck Thorning er ikke sikker på, det har den store effekt.

Jobmessen i Alsion begynder kl. 15 onsdag eftermiddag.

Jobmessen i Alsion begynder kl. 15 onsdag eftermiddag.

“Jeg ville selv bruge en jobmesse på at få nogle kontakter i de virksomheder, der har min interesse. Spørge en en ansat, om jeg må sende ham mit cv og så bringe mig i spil derfra”, siger Marck Thorning.

På messen gælder det om at være nysgerrig. Forstå hvilke behov de enkelte virksomheder har. Altså handler det om at få informationer og ikke bare snakke om sig selv.

“Når informationerne er i kommet ind mellem ørerne, så kan der ringes og der kan søges”, siger han.

 

Skrevet af: Ole ole@sonderborgnyt.dk