Flere elever med særlige behov skal rummes i de lokale skoler

10. maj 2019 Uddannelse

I skoleåret 2017-2018 var det 6 pct. af børnene i Sønderborg Kommune, der gik i specialklasse, mens det på landsplan kun var 4,8 pct.

Hovedparten af de børn, der går i specialklasser, er drenge, skriver Sønderborg Kommune.

”Børn trives bedst med at gå i skole tæt på, hvor de bor, og blandt kammerater ‘fra vejen’. Derfor skal vi finde løsninger, så flest muligt kan få gavn af undervisningen på den lokale skole.

Artiklen fortsætter under annoncen

Det handler om at have specialviden tæt på børnenes hverdag, fremfor at sende børn til specialklasser”, siger formand for Børne- og Uddannelsesudvalget i Sønderborg Kommune, Claus Klaris, i forbindelse med, at udvalget netop har anbefalet, at Byrådet godkender en analyse, der er lavet for området.analyse.

Ud over at analysere området peges der på forskellige løsninger, som skal sikre, at flere børn kan undervises i almenområdet frem for i specialklasser.

Det kan være såkaldte tvillingeklasser – klasser med børn med særlige behov, som er en slags parallelklasse til almenklassen på almenskolen.

Det kan også være familieskoler, som giver mulighed for at involvere forældre og søskende i at styrke barnets skolegang.

Endelig kan det også være løsninger indenfor det såkaldte “Nest”-program, hvor grundprincippet er, at børn er mere ens, end de er forskellige, at alle børn har brug for god undervisning, og at alle børn kan have glæde af specialpædagogiske metoder.

 

Skrevet af: Ole ole@sonderborgnyt.dk

Mette har prøvet en elcykel.

Læs mere om kampagnen hér