Folkeskole: Ellen Trane Nørby vil ha’ drengene mere med

12. august 2015 REGIONALT

Med et nyt udspil vil undervisningsminister Ellen Trane Nørby forbedre indsatsen for at hjælpe folkeskolens mange læringstrætte drenge op på et alderssvarende fagligt niveau.

jpg” alt=”Ellen Trane Nørby rækker en hånd ud til drenge i folkeskolerne.” width=”300″ height=”285″ /> Ellen Trane Nørby rækker en hånd ud til drenge i folkeskolerne.

Udspillet, der fremsættes til efteråret, skal sikre, at kommuner over hele landet i højere grad investerer i de fagligt svageste elever ved at sende dem på særlige intensive turboforløb eller lynkurser, hvor de over nogle uger arbejder intenst med faglige værktøjer og samtidig fokuserer på sociale og personlige kompetencer.

Det fremgår af en inklusions-analyse, at der er stor forskel på drenge og pigers deltagelse i den almindelige undervisning, skriver Altinget.

Ifølge nye tal fra Danmarks Statistik og Undervisningsministeriet er generelt færre drenge end piger inkluderet i den almindelige undervisning. I 2014/15 er 93,3 pct. af drengene i den almindelige undervisning – mens tallet for pigernes vedkommende er 97,3 pct.

”Der er kæmpestor forskel på kønnene. Vi har en drenge-problematik, og den er vi simpelthen nødt til at tage hånd om, så vi sørger for, at færre drenge end i dag bliver læringstrætte,” siger undervisningsminister Ellen Trane Nørby til Altinget.

Skrevet af: Ole ole@sonderborgnyt.dk