Sønderborg Kommune har i foråret evalueret skolernes arbejde med at rette ind og tilpasse sig efter folkeskolereformen, og de erfaringer skoleledelser, medarbejdere og elever har gjort sig på nuværende tidspunkt. Mange nye elementer er blevet en del af elevernes skoledag og deres tilfredshed med en mere varieret skoledag er stor.
Alle folkeskoler har indført tidligere undervisning i fremmedsprog og flere lektioner i dansk og matematik som et led i folkeskolereformen. Arbejdet med motion og bevægelse, synlig læring, understøttende undervisning, faglig fordybelse og lektiehjælp samt samarbejde med det omgivende samfund er i fuld gang og er med til at variere skoledagen og motivere eleverne i deres læring. Oplevelsen er også, at elementerne i skolereformen er med til at støtte både svage og stærke elever.
”En ambitiøs reform med nye elementer tager tid at få på plads i folkeskolen, så det er naturligt, at vi er i en proces, hvor skolerne udvikler forskellige modeller.Nåra vi kun lige har taget hul på tredje år af folkeskolereformen, synes jeg, at det har givet værdi at evaluere arbejdet ud fra oplevelser og erfaringer – og se det som et led i udviklingen og et værktøj til at få udvekslet erfaringer, gode historier og opmærksomhedspunkter. Jeg kan glæde mig over, at eleverne har mulighed for at lave deres lektier på skolen, hvor de kan få faglig hjælp. Der er også andre fine delresultater, så jeg ser frem til en egentlig måling på, hvilken effekt reformen har haft på det faglige niveau og trivslen”, siger formand for Børne- og Uddannelsesudvalget Erik Lorenzen i en pressemeddelelse.
Der arbejdes også med at få mere dynamik i samarbejdet med lokale virksomheder og foreninger, som i højere grad vil give eleverne et indblik i det omkringliggende samfund.