Folkeskolerne: Dialogmøder letter reform-arbejdet

11. februar 2015 Uddannelse

Fælleslistens Erik Lorenzen sidder for bordenden i det udvalg, der har det politiske ansvar for folkeskolerne i Sønderborg. Og noget af det, som politikerne skal sikre, er, at regeringens skolereform bliver rullet ud på hver eneste skole.

dk/wp-content/uploads/2015/02/IMG_9571-300×264.jpg” alt=”Erik Lorenzen har stor respekt for den indsats skoleledere, lærere og pædagoger leverer.” width=”300″ height=”264″ /> Erik Lorenzen har stor respekt for den indsats skoleledere, lærere og pædagoger leverer.

“Jeg synes, at reformen kom rigtigt dårligt fra start. Det var ikke i orden at lockoute lærerne, som faktisk er en del af reformen. Det er jo dem, der skal stå for arbejdet i og med reformen”, siger Erik Lorenzen til SønderborgNyt. Han synes, at det var som om regeringen kun havde fokus på målet og slet ikke på processen.

“Efter sommerferien mødte lærere og pædagoger op til en ny hverdag og det samme gjorde skolelederne. Lockouten gjorde, der ikke var tid til at omstille og forberede sig”, siger Erik Lorenzen.

Det går bedre nu

“Mange ansatte på skolerne, altså lærere og pædagoger fortæller om en hård start, hvor alle skulle finde deres egne ben i alt det nye”, siger Erik Lorenzen. han mener, at skolerne i dag – seks måneder inde i reformen – er ved at være over de første pukler.

“Skolerne er godt på vej. Jeg fornemmer en vilje til at få det bedst mulige ud af tingene”, siger han.

Masser af møderskole

Inden skolereformen skulle rulles ud i de lokale skoler, så blev der givet besked fra politikerne til forvaltningen om, at der ikke bare skulle sendes nogle papirer ud med, at sådan og sådan skulle det være.

“Vi havde bestemt os for, at reformen skulle rulles ud i tæt samarbejde med skoleledere, lærere og pædagoger. Og vi ville give de enkelte skoler frihed til at handle, som de praktisk muligt kunne og ville”, siger Erik Lorenzen. Det betyder, at der kan være skoler i Sønderborg, hvor lærerne stadig forbereder sig hjemme og ikke på skolen.

“Med jævne mellemrum holdes der dialogmøder med skoleledelser, tillidsrepræsentanter, forældrebestyrelsesrepræsentanter, SFO og andre, så der hele tiden er føling med, hvordan det står til”, siger Erik Lorenzen. Han deltager selv i møderne.

“Jeg deltager i de møder og inden reformen blev virkelighed, var jeg også med til mange møder med lærerrepræsentanter og andre. Det viste sig, at de satte pris på det”, siger Erik Lorenzen. Tidligere deltog de folkevalgte ikke i den slags møder, men Erik Lorenzen vil have føling med det område, han har politisk ansvar for.

Ingen lærerflugt

Der er folkeskoler, der har oplevet sand lærerflugt. Men sådan er det ikke i Sønderborg.images

“Jeg tror, at forklaringen ligger i den fleksibilitet, der blev spillet ud med. Nemlig at de enkelte skoler kunne finde deres egen form på at levere de mange timer, der jo er i en heldagsskole”, siger Erik Lorenzen. Han fortæller, at på nogle af de lokale skoler går det fremragende, mens andre har det knap så let.

“Og jeg har fået stor respekt for det arbejde, som lærere, pædagoger og skoleledere gør. De arbejder sammen på at få fyldt de nye rammer bedst muligt”, siger Erik Lorenzen.

Skrevet af: Ole ole@sonderborgnyt.dk