It er en væsentlig del af hvordan man løser matematiske problemstillinger i den virkelige verden. Nu sender Sønderborg Kommune samtlige matematiklærere på efteruddannelse, hvor der er fokus på anvendelsen af it-værktøjer i matematikundervisningen.
Ønsket er at styrke og højne børn og unges matematiske kompetencer i folkeskolen og derfor har Sønderborg Kommune søgt ’A.P. Møller og Hustru Chastine Mc-Kinney Møllers Fond til almene Formaal’ om støtte til at give kommunens matematiklærere en faglig opkvalificering i matematik med it. Nu er der kommet positivt tilsagn fra fonden og læringsforløbene forventes at gå i gang i slutningen af året.
Efteruddannelsen har blandt andet til formål at give lærerne den nødvendige tekniske baggrund for at anvende it-programmer som regneark, et geometriprogram og et Computer Algebra System, også kendt som et CAS-program.
Danmarks Matematiklærerforening skal stå for en del af undervisningen, der sammen med it har fokus på en anvendelsesorienteret og undersøgende tilgang til matematikundervisningen. Projektet er således i tråd med kommunens Helhedsplan for Kvalitet i Skole og Dagtilbud.
”En god og praktisk forståelse for matematik er rigtig vigtig at få fyldt i rygsækken, inden man forlader folkeskolen, fordi gode matematikkompetencer gør det lettere at gennemføre en ungdomsuddannelse. Det glæder mig meget, at vi kan sætte et så omfattende opkvalificeringsforløb i gang, der dels giver lærerne mulighed for at tilegne sig ny viden, men som også involverer de nuværende elever i et spændende forløb”, siger formand for Børne- og Uddannelsesudvalget Claus Klaris.
HUSK – Støt den lokale handel i en svær tid!