For stor forskel på gymnasiernes kvalitet

28. oktober 2015 REGIONALT

Der er stor forskel på, hvor fagligt dygtige eleverne bliver på landets gymnasier. Det viser en analyse fra Dansk Erhverv, der har analyseret 201 gymnasieskolers evne til at løfte eleverne, skriver Dansk Erhverv.

Sønderborg Statsskole ligger nr. 125 og Alssundgymnasiet ligger nr. 130 og har i gennemsnitlig løfteevne 2012-2014 en tilbagegang i karaktererne på hhv. 0,25 og 0,32. Artiklen fortsætter under annoncen

dk/wp-content/uploads/2015/08/ags.jpeg”>ags

På Det Kristne Gymnasium i Skjern får eleverne karakterer, der er ligger 0,75 højere end forventet. På Rungsted Gymnasium får de karakterer, der ligger 0,47 under, hvad de kunne. Samme billede gør sig gældende for handelsgymnasierne, hvor eleverne på Ringkjøbing Handelsgymnasium ligger 0,47 højere på karaktergennemsnittet end forventet, mens eleverne på EUC Nord i Hjørring ikke får fuld valuta for deres potentiale og slutter med et karaktergennemsnit, der er 0,31 karakterer lavere end, hvad man kunne forvente.

Det viser tal fra Dansk Erhverv, der har analyseret 201 almene, tekniske og handelsgymnasier for deres evne til at løfte elevernes faglige niveau, efter der er taget højde for den enkelte elevgruppes karakterer fra folkeskolen samt bl.a. forældrenes uddannelse og nuværende jobsituation.

”Vi kan ikke være bekendt, at der er så store forskelle på kvaliteten af landets gymnasier. De unge der starter på gymnasierne kommer jo ud i den anden ende for at læse videre og bliver til morgendagens arbejdskraft, ” siger Mette Fjord Sørensen, uddannelses og forskningspolitisk chef i Dansk Erhverv.

Beløn kvalitet

Dansk Erhverv foreslår, at det nuværende færdiggørelses-taxameter erstattes af et lærings-taxameter, der belønner agsskolerne for, hvor meget de løfter eleverne. Forslaget koster ikke staten noget, når det ene taxameter vil erstatte det andet.

”I dag belønner vi kvantitet i stedet for kvalitet, og når en elev i dag får huen på hovedet, udløser det mellem 22.000-14.000 kr., uanset kvaliteten af den undervisning, som elven har fået, ” siger Mette Fjord Sørensen og fortsætter:

”Der er behov for fokus på, hvordan eleverne bliver udfordret fagligt, så de får mest muligt med sig fra deres gymnasiale uddannelse.”

Provinsgymnasier gør det bedst

Analysen viser store kvalitetsforskelle gymnasierne imellem, og tegner et billede af, at de bedste gymnasier i provinsen. På top ti over de gymnasier, der løfter eleverne mest, ligger de ni i provinsen. Det samme gør sig gældende for handelsgymnasierne. Samtlige ti bedste tekniske gymnasier ligger i uden for landets større byer.
ags
”Vi har brug for en åben kultur, hvor de gymnasier, der kæmper med kvaliteten lærer fra de gymnasier, der løfter eleverne bedst, ” siger Mette Fjord Sørensen.

”I Danmark lever vi af vores hoveder. Man må alt andet lige forvente, at når vore unge tager en gymnasial uddannelse, at de som minimum lærer det, de har potentiale til at lære og at skolerne udfordrer eleverne til deres maksimale potentiale. Det andet er spild af talent.”

Besøg www.detgodegymnasium.dk for at se, hvor godt de enkelte gymnasier ligger placeret eller test, hvad du bør få eller burde have fået i gymnasiet.

 

Skrevet af: Ole ole@sonderborgnyt.dk