Fremtidstænker: Tænk på de goder en bro til Fyn vil gi’

26. februar 2015 Erhverv Skrevet af: Ole Kæhler

Når vi tænker på den kommende Als-Fynforbindelse, så kan vi glæde os over, at den allerede fra dag ét har handlet om alt det, den kan føre med sig. Det er ikke blot en bro, der skal gøre det hurtigere at komme fra Fyn til Als, men en bro, der skal kæde landsdelene sammen, så der kommer nogle gevinster ud af det.

Fremtidstænker Uffe Palludan.

Fremtidstænker Uffe Palludan.

Artiklen fortsætter under annoncen

“Danfoss ligger jo ikke særligt godt placeret, fordi det meste af oplandet er vand”, siger fremtidstænker Uffe Palludan, der var inviteret til at holde oplæg på Als-Fynbroens borgermøde på Hotel Comwell torsdag aften, hvor godt 200 mennesker var mødt.

“Når der tænkes på betydningen af den kommende broforbindelse, så kan det være, at den gør, at den ene højtuddannede specialist, som Danfoss søger, siger ja til jobbet, fordi det er muligt for ham at bo i Odense”, siger Uffe  Palludan. Den ene specialist kan være afgørende for, om Danfoss bliver eller flytter.

Artiklen fortsætter under annoncen

Tanken med den kommende Als-Fynforbindelse er, at den skal give vækst på både Als og Fyn.

“Og derfor skal i snakke om, hvad godt en bro fører med sig, hvis den bliver brugt og økonomien i landet er i fremgang. De ting, som i når frem til, skal skrives ned. Og så skal i diskutere, hvad broen betyder, hvis kun få bruger den og der ikke er fremgang i økonomien”, siger fremtidstænkeren. Han kalder sig fremtidstænker og ikke fremtidsforsker.

Flere end 200 kom til Als-Fynbroen borgermøde.

Flere end 200 kom til Als-Fynbroen borgermøde.

Artiklen fortsætter under annoncen

“Man kan ikke forske i noget, der ikke er”, siger han og går videre med beskrivelsen af effekten fra en broforbindelse:

“Samme scenarier skal også beskrives ud fra, at der ikke kommer en bro, for så har i noget at arbejde ud fra, når i arbejder videre med projektet”.

Helt anderledes på Christiansborg

På Christiansborg er der en helt anden tilgang til det at bygge broer.

“Langt de fleste broer bygges som en studehandel. Her kan jeg nævne den tredje Limfjordsforbindelse, der skal kædes på IMG_0729Hirtshalsmotorvejen”, siger Palludan. I processen frem til vedtagelsen af en bro, er der ifølge fremtidstænkeren ikke plads til seriøse diskussioner og de ansatte i Trafikministeriet bruger kræfterne på at beskytte ministeren.

Artiklen fortsætter under annoncen

“Den måde at tænke og arbejde på skal ændres, så de broer, der fører noget godt med sig, bliver bygget”, siger Uffe Paludan..

“Og når i har taget diskussionen om de mulige fremtidsscenarier, så kan i gå videre med planen”, siger Uffe Palludan.

Se billeder og slides: Klik på

billede