Gymnasieelever har svært ved at koncentrere sig om at læse en helt almindelig bog.
Når det gælder de gamle klassikere i den danske litteratur, går det helt galt. Det gider de slet ikke.
Det skriver to gymnasielærere i en kronik i Berlingske lørdag.
“Mange unge i gymnasiet er i tiltagende grad ikke i stand til at læse eller skrive tekster, der afviger særlig meget fra det typiske afkodningsniveau, der fylder deres fritid, hvilket truer med at gøre dem historieløse og dårligt udrustede dannelsesmæssigt. Man bliver vis af at læse, men det kræver evne til at koncentrere sig i mere end fem minutter ad gangen, færdighed i at læse litterært sprog med et højere lixtal end internettets korte opslag og ikke mindst et bredt ordforråd og sproglig kompetence”, skriver de to lærere.
“Samfundet er blevet rastløst. Digitale medier har ændret vores hverdag, kommunikation og interaktion med andre mennesker, og i dette »medialiserede« samfund er det blevet svært at fordybe sig. Det er ikke kun et problem hos de unge, men også hos forældrene”, siger Birgitte Darger, der er formand for gymnasiets dansklærere, til Berlingske.
Birgitte Darger mener dog ikke, at det kun er litteraturen, der rammes af moderne menneskers rastløshed. Bare det at åbne en avis og læse en længere artikel til ende kan være en udfordring.