Gymnasieelever på innovasionscamp

3. september 2015 Uddannelse

For femte gang har Det Blå Gymnasium og Selandia Slagelse samlet en stor flok elever med det formål at styrke deres innovative kompetencer. Som noget nyt  blev campen i år arrangeret af Mads Clausen Instituttet på Syddansk Universitet i Sønderborg og faciliteret af tre studerende fra ingeniøruddannelserne Innovation & Business og Interaction Design. Artiklen fortsætter under annoncen

jpeg”>download

Det skriver Det Blå Gymnasium i en pressemeddelelse.

“Det er vigtigt, at vi samarbejder på tværs af uddannelsesinstitutioner, og at vi gør eleverne bevidste om de muligheder, der er efter studentereksamen. Selvom eleverne på Det Blå Gymnasium har en merkantil profil, ses det oftere, at eleverne vælger en ingeniøruddannelse senere med fokus på innovation og iværksætteri”, siger Carina Pedersen, innovationskoordinator på Det Blå Gymnasium i Sønderborg.

Opgaven i år lød “Den Innovative Kantine” og fokuserede på de udfordringer, der opstår i skolens kantine, som både medarbejderne og de studerende oplever i forhold til dagligdagens færden. Elevernes opgave var at finde konkrete, kreative løsningsforslag til at afhjælpe disse.

Buffetbord med alarm og LEGO Mindstorm

“Kender I det, når der mangler salat på buffeten i kantinen, og man skal vente før der kommer nyt”?

Således lød problemstillingen for vindergruppen, der efter 48 timers hårdt arbejde kunne stå med trofæet i hånden. Løsningen lød på et smart buffetbord med vægte, der automatisk giver kantinemedarbejderne i køkkenet besked, når der mangler mad på buffeten.download (1)

En vigtig del af en innovationsproces er udvikling af prototyper, der har til formål at demonstrere og teste idéernes funktion og design. Til dette fik eleverne på campen stillet LEGO Mindstorms til rådighed. Der blev bygget og programmeret, så dommerne nemt kunne se, hvad prototypen skulle illustrere.

“Vi håber fremadrettet at kunne fortsætte det gode samarbejde med SDU om innovationscampen. Eleverne har vist stor tilfredshed med campen og ikke mindst de tre ingeniørstuderende, der både vejledte og coachede eleverne til gode resultater”, siger Carina Pedersen.

Intensivt fokus på innovation

På innovationscampen arbejder eleverne i 48 timer med faget innovation på en anderledes måde, hvor de bliver ført igennem elementer lige fra brainstorm, udvælgelsesproces til prioritering og udvælgelse af ideer. Undervejs er der forskellige præsentationsrunder, hvor de unge mennesker foran dommere får deres ide vurderet.

Sara Mandau Busch fra 2g-D på Det Blå Gymnasium var med på campen:

“Det har været tre lærerige dage, hvor jeg fandt ud af, hvordan skoler kan arbejde sammen; til trods for forskellige accenter. Vi er blevet udfordret både fagligt og socialt hen imod at kunne skabe et produkt sammen. Jeg har lært, at det ikke kun er igennem fagligt skolearbejde, men også gennem fysisk og social aktivitet, at man lærer hinandens kompetencer at kende – og hvordan man kan bruge hinandens kompetencer, både i og uden for skolen”.

Skrevet af: Ole ole@sonderborgnyt.dk