Gymnasiekarakterer: Lærere er mere gavmilde end censorerne

15. maj 2016 REGIONALT

I fredags fik eleverne på de gymnasiale uddannelser at vide, hvilke skriftlige eksamener de skal op i. Uanset hvad de har trukket tyder statistikken på, at de ikke kan leve op til den årskarakter, som de har fået af deres egen lærer.

Lærere på gymnasiale uddannelser er nemlig blevet mere gavmilde med årskaraktererne. En sammenstilling af tal fra Undervisningsministeriet viser, at både mundtlige og skriftlige årskarakterer er steget i løbet af de sidste seks år sammenlignet med eksamenskaraktererne.

Artiklen fortsætter under annoncen

skole

“Forskellen er så stor, at man kan blive usikker på, hvad man overhovedet kan bruge tallene til”, siger professor Peter Allerup fra Danmarks Pædagogiske Universitet til TV2.

“Udviklingen i de højere årskarakterer skyldes blandt andet det øgede fokus på karakterer i samfundet”, siger Peter Allerup. Lærerne har simpelthen en interesse i at give deres egne elever høje karakterer:

“De kan påvirke karaktererne i en retning, som gavner dem selv og gavner skolen, fordi højere karakterer giver bedre omdømme – både set med skolens øjne og selvfølgelig også set med den enkelte lærers øjne”, siger Peter Allerup til TV2.

Eksamen er helt anderledes

Formanden for Danske Gymnasier, Anne-Birgitte Rasmussen, afviser at lærerne skulle pumpe karaktererne op:

“Det er fordi, den skriftlige eksamensform afviger rigtig meget i form fra den måde, de unge arbejder på til hverdag”, fortæller Anne-Birgitte Rasmussen med henvisning til at eleverne sidder isoleret og arbejder uden kontakt med andre eller adgang til internettet.

Det argument køber professor Peter Allerslev ikke. Han er enig i, at det afviger fra det arbejde, man normalt laver, men det er nødvendigt for at kunne teste, at man har de færdigheder, der skal til.

“Så må systemet lære eleverne at præstere til den slags prøver. Det er i virkeligheden lidt ligesom at tage kørekort. Der skal man også lære en masse, man ikke kommer ud i til hverdag, men det er stadig vigtigt, at vi lærer det”.

Giver problemer for en reform

Lige nu er regeringen i gang med at forhandle en gymnasiereform på plads, og i udspillet hedder det, at den skal ”styrke fagligheden” på de gymnasiale uddannelser, men det kan være svært, når karaktersystemet ikke fungerer, påpeger Peter Allerup:skole

“Så er der et problem i at måle os frem til, om det også er lykkedes, for det er ikke nok, at man skriver det ind som et ønske. De instrumenter og metoder man har – herunder års- og eksamens karakterer – skulle gerne give udtryk for et præcist billede af, hvad eleven kan, og sådan er det ikke i øjeblikket”.

Gennemsnitligt er der en forskel på 0,7 ved skriftlige prøver på landplan, når man måler årskarakteren op imod eksamenskarakteren.

På htx på EUC Syd er forskellen 0,4 og på Statsskolen er årskaraktererne for skriftlige opgaver gennemsnitlig 0,6 højere end eksamenskaraktererne.

Se hele statistikken og læs mere HER

 

 

Skrevet af: Ole ole@sonderborgnyt.dk