Handelsgymnasieelever udvikler forretningsområder for Skærtoft Mølle

15. maj Uddannelse

”En sal fuld af unge mennesker fyldt af gnist, glæde og forventning – sådan var det at træde ind i auditoriet på Det Blå Gymnasium i sidste uge.”

Siger Marie-Louise Risgaard, der er femte generation på Skærtoft Mølle. Nogle måneder forinden mødte hun de studerende første gang, hvor hun som oplægsholder fortalte eleverne om virksomheden Skærtoft Mølle og historien om det gode mel.

Som en del af et regionsprojekt om innovation i undervisningen, skulle Skærtoft Mølle danne udgangspunkt for cases inden for produktudvikling, markedsføring og eksport. Marie-Louise præsenterede de 60 elever for reelle udfordringer og problemstillinger i deres hverdag.

”Allerede dengang fornemmede jeg både seriøsitet og oprigtig interesse for projektet, og jeg gik derfra med store forventninger,” siger Marie-Louise Risgaard i en pressemeddelelse.

De forventninger blev forløst i sidste uge. Som dommer skulle Marie-Louise, sammen med billedkunstner og lektor i design Søren Møller, vurdere elevernes arbejde ud fra faglighed, værdiskabelse og kreativitet, og der skulle kåres en vinder.

”Fra første hurtige smugkig hos grupperne – der var i alt 14 – stod det klart for mig, at vi havde at gøre med en flok selvstændige, kreative, innovative og oprigtigt interesserede studerende at gøre,” udtaler en imponeret Marie-Louise Riisgaard.

Vinderprojektet hed “Build-A-Bread”. Det tog udgangspunkt i, hvordan man kan øge kendskabet til Skærtoft Mølle hos den almene forbruger.

”Projektideen kan beskrives som en måde hvorpå essensen af Skærtoft Mølle – altså, det der er tilbage når brødet ER spist, kan synliggøres og fastholdes,” sagde Søren Møller om vinderholdet.

Sammen med de genanvendelig melposer med skjulte blomsterfrø var ”Build-A-Bread” overbevisende bud på, hvordan innovation som fag kan skabe værdi for virksomheder. Jo før de studerende møder kravet – og ønsket – om innovativ tænkning og tværfaglighed, jo bedre.

De to minutters mundtlige præsentationer var understøttet af alt fra balloner og tegninger på en opslagstavle til reklamefilm, PowerPoints, rapporter, flyers, bagebøger eller infographics. Mangfoldigheden var stor og rummede alt fra skøre og flyvske ideer til det direkte omsættelige produkt.

Fælles for projekterne var at de bidrog med inspiration til Skærtoft Mølles arbejde i fremtiden.

”Jeg vil gerne rose elevernes af hele mit hjerte og takke for, at de tog arbejdet alvorligt og dermed satte et fingeraftryk, de kan være stolte af. De gjorde hver især en forskel, og det er også det, der betyder noget, når man kommer ud på den anden side af døren til det virkelige liv,” siger Marie-Louise Risgaard.

Skrevet af: Ole ole@sonderborgnyt.dk

Læs også...

ÅRETS BUSINESS EVENT

7. DECEMEBER 2017

TLMELD DIG - KLIK HÉR