Humlehøjskolen har mindre fravær – årsagen er bedre trivsel

21. september 2015 Uddannelse

På Humlehøjskolen i Sønderborg ønsker man at komme elevernes fravær til livs, og man vil gerne sikre, at det er en god og glad skolegang og hverdag, eleverne har, skriver Sønderborg Kommune i en pressemeddelelse.

Det har man på skolen taget konsekvensen af, og man har derfor ansat en socialpædagog. Socialpædagogen er en del af en tilgang, hvor skolen ønsker at skabe bedre rammer for samarbejdet mellem eleven, skolen, klassen og familien.

Artiklen fortsætter under annoncen

Denne tilgang tager afsæt i den enkelte elev og bygger i høj grad på elev- og familieinddragelse.

Erik Lorenzen glæder sig over, at Humlehøjskolen gør noget for børns trivsel.

Erik Lorenzen glæder sig over, at Humlehøjskolen gør noget for børns trivsel.

Tilgangen er støttet af Socialstyrelsen, og det er også en del af den kommunale sundhedstrategi på børn- og ungeområdet ”Sundhed og trivsel for børn og unge 0-30 år – Sundhedsfremme- og forebyggelsesstrategi for perioden 2014-2017”, hvor en af målene er, at flere børn og unge skal trives og have god mental og fysisk sundhed, samt Ghettostrategien, hvor By- og Boligsocial indsats i samarbejde med Humlehøjskolen har arbejdet ud fra en helhedsorienteret indsats med en socialpædagogisk tilgang.

Socialpædagogens rolle er at holde øje med børnenes udvikling, tale med børn, forældre og lærere om de udfordringer, børnene har i deres hverdag og rådgive og vejlede om børns trivsel.

Resultaterne af socialpædagogens tilstedeværelse og arbejde kan ses. Fraværet på skolen er faldet fra 14 % til 8 %, alle børn under indsatsen færdiggør folkeskolens afgangsprøve og skolen selv oplever, at arbejdet med børnene og samarbejdet med både lærere og forældre fungerer rigtig godt, når en socialpædagog med sit sæt af kompetencer bliver involveret.

Skoleleder Frands Kent Christensen siger, at det har været en uomtvistelig god beslutning at ansætte en socialpædagog til arbejdet med børnene på skolen.

Også fra politik side vækker det begejstring, at man på Humlehøjskolen har fundet en løsning, der fungerer:

“Vi ønsker at skabe de tryggeste rammer for vores børn og deres skolegang. Det er tydeligt, at det også er ønsket hos Humlehøjskolen, og det glæder mig, at skolen har fundet en vej, der fungerer for dem. En vej, der får flere børn til at komme i skole og som giver børnene mere trivsel i skolen”, siger formand for Børne- og Uddannelsesudvalget Erik

Helge Larsen glæder sig over fysisk, pyskisk og socialt velvære på Humlejøjskolen. De tre ord er nøgleordene i begrebet: Sundhed

Helge Larsen glæder sig over fysisk, pyskisk og socialt velvære på Humlejøjskolen. De tre ord er nøgleordene i begrebet: Sundhed

Lorenzen.

At børnene møder oftere og gladere i skolen smitter nemlig af på børnenes velvære og sundhed. Det mener formand for Sundhedsudvalget Helge Larsen.

“At vores skoler er fyldt med børn, der oplever højt niveau af både fysisk, psykisk og socialt trivsel, ligger sundhedsudvalget meget på sinde. En socialpædagog kan måske gribe interaktionen med barnet anderledes an end læreren, forælderen eller skoleledelsen, og det kan tydeligvis gøre en forskel. Det er positivt at høre, at den tilgang giver gode resultater”, siger Helge Larsen.

 

Skrevet af: Ole ole@sonderborgnyt.dk