Nogle trafikanter er mere udsatte end andre, og her spiller de bløde trafikanter en væsentlig rolle. 23 cyklister, ni knallertførere og 28 fodgængere omkom i trafikken i 2022. De bløde trafikanters risko øges, når færdselsloven ikke overholdes, skriver Rigspolitiet i en pressemeddelelse. I denne uge vil politiet holde ekstra øje med fodgængerne, cyklisterne og knallertkørerne.
“Kontroller er nødvendige, når vi eksempelvis ser cyklister cykle i fodgængerfelter, køre mod færdselsretningen eller over for rødt og knallertkørere komme med meget høj hastighed på knallerter, som ikke er lovlige og køre med en høj grad af hensynsløshed samt fodgængere, som ikke respekterer det røde lys. Det understreges, når man oveni kan konstatere, at knap 40 procent af de dræbte i trafikken i 2022 var bløde trafikanter,” siger politiassistent Christian Berthelsen fra Rigspolitiets Koncernkommunikation.
Tal fra Vejdirektoratet viser, at 28 fodgængere, 23 cyklister og 9 knallertkørere mistede livet i trafikulykker i 2022. Samme år kom 407 fodgængere og 833 cyklister til skade i trafikken.
Hvis knallerter kører for stærkt, udgør det en væsentlig risiko for føreren selv og for medtrafikanterne. Samtidig skaber høj hastighed ofte utryghed for cyklister og gående på cykelstier og gangstier, hvor støjgener også er en faktor, som er til irritation for omkringboende.
Hvorfor indsats mod cyklister og knallerter?
Bløde trafikanter er mere udsat for alvorlige skader eller død i ulykker
Nogle cyklister og knallertkørere kører over for rødt lys, kører på fortove i fodgængerfelter og tager ikke hensyn til andre trafikanter
Ulovlige knallerter udgør en væsentlig risiko for føreren selv og andre
Ulovlige knallerter skaber utryghed på gangstier i boligområder, hvor beboerne også generes af støj.