I næste uge skal skoleelever være opfindere

Pressefoto
Pressefoto
2. november 2024 Uddannelse Skrevet af: Michael Kjær

Når man som danske børn og unge sidder ned cirka 11 timer om dagen, kan det være stærkt udfordrende for lænd, ryg og nakke. Især, hvis man sidder forkert. Men nu får 10- til 13-årige skoleelever stillet opgaven selv at udvikle og konstruere en mekanisk model, der kan sikre dem en bedre arbejdsstilling ved deres siddeplads i klassen. Det gælder også eleverne på 6. årgang på Sønderskov-Skole. I alt 68 elever i tre klasser bruger mandag på at konstruere.

Anledningen er Engineering Day, som foregår den 4.-8. november på ca. hver tredje skole over hele Danmark. Eleverne bruger en hel skoledag på med egne hænder og hoveder at bygge prototyper som løsninger på konkrete udfordringer i hverdagen.

Artiklen fortsætter under annoncen

Men forløbet har ikke kun til formål at skabe ergonomiske forbedringer for eleverne, forklarer Nina Ahnstrøm i en pressemeddelelse. Hun er projektleder i Engineer the Future, som står bag Engineering Day.

”Vi ved, at elevernes motivation og interesse for naturfag øges markant, når de arbejder med engineering. Så arbejder de med en relevant problemstilling fra deres eget liv og udtænker selv et løsningsforslag fra start til slut. Og når eleverne er engagerede i undervisningen, øges deres trivsel i skolen generelt, fordi de kan se meningen med at lære”, siger hun.

Artiklen fortsætter under annoncen

Engineering Day giver eleverne en smagsprøve på mulighederne i teknologiens og naturvidenskabens verden. Ved hjælp af simple redskaber som plastsprøjter, tape og pap, skal eleverne i 4. – 6. klasse konstruere en mekanisk prototype, for eksempel et fleksibelt sæde, der forebygger dårlige arbejdsstillinger, så man ikke får ondt og kroppen ikke slides forkert.

Den hårde nød, der skal knækkes for de 10-13 årige bliver at anvende hydraulik, så deres prototype kan justeres trinløst alt efter de behov, der opstår i løbet af en skoledag.

Artiklen fortsætter under annoncen

Opfindelsen kan for eksempel være en fodstøtte på stolen, der kan sænkes eller hæves, det kan være et sæde, der kan reguleres eller et bordstativ, der kan tilpasses forskellige opgaver.

Nina Ahnstrøm understreger, at det vigtige på Engineering Day er selve processen, når eleverne designer og udvikler prototyper mere end selve prototypen. Det er designprocessen der sikrer at eleverne udvikler færdigheder og viden inden for naturfagene, kommer i dybden med fagligt stof og har fokus på samarbejde og feedback. Og fejl undervejs er velkomne. Dem kan man også lære af.

Artiklen fortsætter under annoncen

I processen benytter eleverne den såkaldte engineeringmetode til at løse opgaven. Når eleverne arbejder med engineering, tilegner de sig ny viden ved at udvikle idéer, gennemføre undersøgelser, konstruere, teste, forbedre og endelig præsentere deres løsning – en engagerende og virkelighedsnær måde at lære på, siger Nina Ahnstrøm.

”Vi håber, det bliver en sjov, anderledes og udfordrende dag for eleverne, hvor de oplever at blive kompetente til selv at håndtere et problem uden at få serveret den endelige løsning. Det øger troen på at kunne gøre en forskel – det øger handleevnen og dermed engagementet.”

Artiklen fortsætter under annoncen

Mens eleverne på i 4.-6. klasse forebygger dårlige rygge, skal de yngste elever i 1.-3. klasse udvikle et fugleskræmsel, der kan holde fuglene væk med lyd og bevægelse. 7.-10. klasserne skal udvikle en robot med fremdrift uden brug af hjul.

4. december 2024 Gråsten, Samfund

Adsbøl byder velkommen med skulpturer fra Tour de France

4. december 2024 Gråsten

Adsbøl Borgerforening har realiseret en drøm om at skabe en unik byport med skulpturerne, der blev brugt som udsmykning til Tour de France-etapen i Sønderborg i juli 2022. De markante skulpturer pryder nu indfaldsvejene til Adsbøl og symboliserer byens historiske tilknytning til teglværksindustrien ved Nybøl Nor. Initiativet blev taget af borgerforeningen kort før Tour de […]

Læs mere...