Børne- og undervisningsministeriet har torsdag offentliggjort en undersøgelse af skoledagenes længde på landets folkeskoler. Anna Mee Allerslev, formand for KL’s Børne- og Kulturudvalg, er glad for, at undersøgelsen beviser, at kommunerne tilrettelægger skoledagen inden for rammerne i lovgivningen. Men hun forstår godt, hvis det kommer bag på nogle forældre, at der på en række skoler er klasser, som undervises længere end den gennemsnitlige skoledag.
”Debatten har taget udgangspunkt i, at den gennemsnitlige skoledag er klokken 8-14 i indskolingen, 8-14.30 på mellemtrinnet og 8-15 i udskolingen. Derfor er det kommet bag på nogle, at det ikke er sådan for alle, men at det er gennemsnittet. Det forstår jeg godt. Og selvfølgelig skal vi også tænke over, hvordan vi lægger timerne, men jeg hører også, det er mindst lige så vigtigt, at den nye skoledag – uanset længde – giver mening for eleverne. Den nye skoledag skal jo være varieret og spændende, så eleverne lærer mere og trives bedre. Derfor er det vigtigt at have fokus på, hvordan bevægelse, faglig fordybelse og den åbne skole kommer ordentligt i spil. Og her kan det nogle gange være nødvendigt med en vis fleksibilitet. Vi opfordrer derfor Folketinget til at lade kommunerne beholde den lokale frihed,” siger Anna Mee Allerslev i en pressemeddelelse..
Hun opfordrer også til, at man lokalt har fokus på indholdet, men anerkender, at der også skal være opmærksomhed på, at logistikken hænger sammen for både børn og forældre. Samtidig påpeger hun, at der stadig er en stor kommunikationsopgave for skoler og kommuner. Det gælder både til forældrene og eleverne. Netop disse pointer fremgik også af det brev, som Anna Mee Allerslev sendte til de kommunale skoleudvalgsformænd tidligere på måneden. Her opfordrede hun på vegne af KL’s Børne og Kulturudvalg til, at man lokalt var opmærksom på tilrettelæggelsen af skemaerne, og at skolerne kommunikerede åbent om årsagerne til eventuelt lange skoledage.
Lad os få arbejdsro
Anna Mee Allerslev håber, at Folketinget vil være med til at skabe ro om skoledagenes længde fremover:
”Vi har brug for arbejdsro, så vi kan fokusere på kerneopgaven og kommunikere til forældre og elever. Jeg håber, at folketingspolitikerne vil give kommuner og skoler arbejdsro og skabe tryghed om rammerne, så vi fortsat kan arbejde hårdt på at lave en fagligt udfordrende og spændende skoledag for alle eleverne. Det er selvfølgelig afgørende for os i kommunerne, at vi kan levere en høj kvalitet i undervisningen, og at hver eneste skoledag er varieret og giver mening for eleverne.”