Ligeværd: Sådan sikrer man sig at flere får glæde af deres skolegang

18. maj 2016 Sundeved

Onsdag aften blev godt 80 mennesker – enkelte kom helt fra Sjælland – lidt klogere på, hvordan børn og voksne får glæde og gavn af undervisning. Og til at gøre hele flokken klogere på tingene havde Landsforeningen Ligeværd, som stod for arrangementet, der fandt

Her ryger hånden op hos de, der er visuelle.

Her ryger hånden op hos de, der er visuelle.

sted blandt spritnye biler hos Martin Iversen i Ford, inviteret Svend Erik Schmidt fra Vorbasse. Mange kender ham fra forskellige tv-udsendelser. Blandt andet Plan B hvor han var med til at lære såkaldt bogligt svage rigtigt meget på forbavsende kort tid.

Der er omkring 28 procent af folkeskolerne, der runder skolegangen af med at være “ikke uddannelsesparate” og det tankevækkende er, at man i tv-udsendelser kunne se, at det faktisk kan lykkes at lære eleverne så meget, at de kan komme ind på de tekniske skoler.

Måske betyder skolemoden i virkeligheden, at skolerne skal være modne til eleverne.

Kænguru-skolen

“Tidligere har jeg været lærer på en skole i Billund og det var fantastisk. Det var det, vi kalder en kænguru-skole – vi hoppede fra den ene guru til den anden – og vi evaluerede aldrig. Vi sprang bare videre til det næste nye”, siger Svend Erik Schmidt. Han fortalte, hvordan han har været på det ene kursus efter det andet.

“Så begyndte jeg at tænke på, at det jo handlede om, at børnene blev klogere og ikke bare at jeg selv gjorde det”.

“Den tidligere undervisningsminister har udtalt, at børn skal lære det, de kan – og det giver slet ikke mening. Jeg går mere ind for, at de lærer det, som de ikke kan”, siger Svend Erik Schmidt.

Han fortæller om en tidligere elev, der havde det rigtigt svært med tal.

“Men i dag tjener han styrtende med penge på at sælge brugte biler oppe i Jylland. Og da jeg besogte ham fortalte han glad, at når han købte en bil for 20.000 kroner og solgte den for 40.000, så havde han tjent 2 procent”, siger Svend Erik Schmidt og tilføjer:

“Han var ikke god til at regne, men fantastisk til at regne den ud”.

Veje til læring

Der er seks motorveje, der kan bruges, når der skal køres lærdom ind i hovedet. Og de fleste af os har en enkelt, der virker bedre end de andre..

“Når man bruger den vej, som virker bedst for hver enkelt elev, så er der større chance for, at det lykkes. Og jeg ved godt, at lærere har travlt og der er mange elever. Men så sørg da for at give lidt til de forskellige vej gennem dagens undervisning, så alle får noget ud af at være med”, siger han.

Der er motorveje, hvor nogle skal kunne fange mening i tingene, nogle lytter, andre tænker i billeder, nogle analyserer og så er der mennesker, der skal have fingre i tingene, sprællemændene.

Det er prcis de samme veje, som foredragsholdere, virksomhedsledere, forældre og mange andre bruger, når de skal sikre sig, at dem, som de taler til, er opmærksomme.

Hans mission er at vi overalt bliver bedre til at finde frem til de indlæringsveje, hver enkelt har og så bruge dem. Det vil gøre færre folkeskoleelever skoletrætte og det betyder også at der bliver færre, der må smutte i gymnasiet, hvor der indtil videre ikke er adgangskrav, når de ikke kan komme på teknisk skole.

Test

Svend Erik Schmidt talte til de forskellige "motorveje" aftenen igennem - så alle blev.

Svend Erik Schmidt talte til de forskellige “motorveje” aftenen igennem – så alle blev.

Svend Erik Schmidt er tilhænger af at teste.

“Jeg har testet elever lige inden de skulle lære noget helt nyt. Nogle havde måske to rigtige ud af 20 og vi fokuserede på de to rigtige”, siger han.

I slutningen af timen kom den samme test igen og alle elever klarede sig indlysende nok bedre.

“Og de fik en succesoplevelse, hvor de snakkede om, hvor mange rigtige de var nået op på og hvor stor fremgangen var”.

Videnskaben

“Vi har masser af DJØFere, der elsker tal og dokumentation og en undervisning, der er videnskabeligt dokumenteret er lige sagen for dem. Sjovt nok sidder en gruppe forskere i USA og arbejder på at dokumentere at tyngedeloven virker. De har arbejdet i tre år og har endnu ikke funder forklaringen”.

Svend Erik Schmidt kan glæde en stor del af forsamlingen med, at meget tyder på, at DJØFerne er på vej væk fra scenen.

“Og det betyder, at inden længe så kommer lysten tilbage til skolerne, hvor der skal styres efter mål, der giver mening”.

 

 

 

Skrevet af: Ole ole@sonderborgnyt.dk