Ligeværd: Vi er spændte på om STU-området bliver bedre

Arkivfoto
Arkivfoto
27. oktober 2014 Uddannelse Skrevet af: Ole Kæhler

Landsforeningen Ligeværd i Sønderborg har noteret sig, at forvaltningsdirektør Bente Larsen er i gang med at sikre, at fremtidens STU-beviser kommer til at leve op til loven. Og det sætter formanden, Jørn Thrane pris på. Han venter spændt på at se, om Bente Larsen får rettet tingene ind og ud, så STU-eleverne får en anstændig behandling fremover.

“Men det undrer mig altså, at man holder hånden over dem, der er ansat til at sikre, at de seneste STU-beviser blev lavet ordentligt”, siger han. I stedet for at rette beviserne, da foreningen henvendte sig, så brugte forvaltningen ressourcerne på at påstå, at der ikke var noget at komme efter.

Artiklen fortsætter under annoncen

“Den leder, der sad med ansvaret for STU-området påstod igen og igen, der var holdt de møder om STU-beviserne, der skulle holdes og både vi, skolerne, STU-eleverne og deres forældre ved jo, at det ikke er rigtigt”, siger Jørn Thrane til SønderborgNyt. Han ser meget gerne, at de STU-ansvarlige viser direktør Bente Larsen referaterne fra de møder, som de mener, de har deltaget i.

Når der skal udfyldes STU-beviser, så tages der afsæt i et møde, hvor STU-eleven, dennes forældre eller bisidder samt STU-konsulent og uddannelsesstedet deltager. Det er STU-konsulenten, der skal udfylde papirerne.

Artiklen fortsætter under annoncen

“Men den tidligere STU-konsulent kendte ikke STU-eleverne og ville heller ikke møde dem”, siger Jørn Thrane. Hendes afsløser er ifølge Landsforeningen Ligeværd heller ikke en gevinst for de unge med særlige behov.

Ifølge Ligeværd, så har det taget meget lang tid at nå derhen, hvor forvaltningen udfylder de yderst mangelfulde STU-beviser, som STU-eleverne beder om at få udfyldt.

Det er ikke alene Landsforeningen Ligeværd, der sender klager til Statsforvaltningen i forbindelse med STU-ordningen. Der er også forældre, der selv har taget kampen op. Det har Ligeværd-formanden hørt.

Artiklen fortsætter under annoncen

“Når kommunen ikke har et personale, der kan og vil passe STU-opgaverne ordentligt, så må vi jo klage. Og erfaringerne har lært os, at det er lettest at sende klager direkte til Statsforvaltningen. Kommunen har ikke tidligere taget klager alvorligt”, siger foreningsformanden. Netop STU-området fik for mange måneder siden besked fra Borgerrådgiveren om, at der var en række punkter, der burde rettes.

“Men de er ikke rettet”, siger Jørn Thrane.

“Når de STU-ansvarlige ikke lytter til interne instanser, så er der mere mening i at få Statsforvaltningen til at råbe dem op”, slutter han.