Nu skal folkeskoler og dagtilbud blive meget bedre

Arkivfoto
Arkivfoto
9. februar 2017 Uddannelse Skrevet af: Ole Kæhler

En ny helhedsplan om kvalitet i dagtilbud og skoler skal gøre Sønderborg Kommune til én af landets førende til læring og undervisning. Udvalget for Børn og Uddannelse sender nu planen til byrådet, der sender den i høring.

”Med helhedsplanens 15 anbefalinger sætter vi virkelig ind på at styrke vores børn og hele uddannelsesområdet”, siger udvalgsformand Erik Lorenzen i en pressemeddelelse.

Der skal satses yderligere på faglige dygtige medarbejdere i vores daginstitutioner og skoler. Overgangen mellem børnehaver og skoler skal styrkes med pædagogisk personale, som sikrer, at børnene starter godt i skolen. I 1.-3. klasse satses der markant med bedre normeringer i skolen, således at der er en lærer og pædagog for hver 24 børn. Det vil være nyskabende i Danmark med så markant et investeringsfokus på de små børn.

Artiklen fortsætter under annoncen

”Vi ved, at pigerne generelt klarer sig lidt bedre i skolen end drengene. Vi skal i højere grad fokusere på læringsmiljø og undervisning, som også appellerer til drengene. Det gør vi mere ved fremover. Vi starter allerede med det gennem leg og læring i vores daginstitutioner og fortsætter endvidere gennem indsatser i skolen – bl.a. med den åbne skole”, siger Erik Lorenzen.

De 15 anbefalinger

  1. Øget drengepædagogik.
  2. Pædagogen tilbage til børnene.
  3. Artiklen fortsætter under annoncen

  4. Fokus på mellemtrinnet.
  5. Volumen i udskolingen.
  6. Madordninger afprøves.
  7. En lærer og en pædagog i alle undervisningstimer i 1.-3. klasse.
  8. Forældreinvolvering.
  9. Pladsanvisning – digital booking.
  10. Distriktsinddeling, med forpligtigende samarbejdsaftale.
  11. Overgang til SFO 1. marts.
  12. 100pct. dækningsgrad i dagpleje, gæstepleje i daginstitution og ens forældrebetaling.
  13. Datainformeret ledelse.
  14. Artiklen fortsætter under annoncen

  15. Virksomhedssamarbejde og øget vejledning i de unges uddannelsesvalg.
  16. Uddannet personale i dagtilbud og skole.
  17. Specialviden er vigtigere end specialinstitution.