Den offentlige sektor skal ifølge en artikel i Avisen.dk anvende kunstig intelligens til at tilbyde service i verdensklasse. Den ambition præsenterede regeringen, og et af de steder, hvor innovationsminister Sophie Løhde drømmer om at bruge kunstig intelligens, er på jobcentrene.
Men det kan gå ud over borgernes retssikkerhed, vurderer Hanne Marie Motzfeldt, der er lektor i digital forvaltning ved Københavns Universitet.
På baggrund af den data, som kommunen har om borgeren, skal de intelligente robotter komme med forslag til sagsbehandlerne i jobcenteret. Men Hanne Marie Motzfeldt er bekymret for, at de intelligente robotter i realiteten vil komme til at træffe afgørelser og ikke kun komme med forslag.
“Det bliver meget svært for socialrådgiverne at gå imod algoritmens anbefaling, og det vil blive forventet af ledelserne, at socialrådgiverne arbejder langt hurtigere, når disse redskaber kommer – og det vil ikke give tid til at kontrollere, om anbefalingerne giver mening i den enkelte sag”, siger hun.
Algoritmer er computerprogrammer, som lærer af den information den bliver fodret med, og derefter tilpasser sig. Den udfører altså ikke bare den ordre, som et menneske beder den om, men bliver så at sige hele tiden ’klogere’. Brugen af algoritmer kaldes også Machine Learning.
Svært at sige fra
Næstformand i socialrådgiverforeningen, Ditte Brøndum, advarer imod at tro, at man kan få et indtryk af det hele menneske ved at køre data om personen igennem en algoritme.
“Alt det vi socialrådgivere ser i et møde med borgeren, alle de lyde, lugte og sanseindtryk, som gør, at vi instinktivt laver en vurdering af den borger, vi møder, det er altså svært at putte ind i en robot. Hvis vi så får en anbefaling fra en robot, bliver det svært for socialrådgiveren at sige, at jeg er uenig, for det var et andet indtryk jeg fik, da jeg mødte borgeren”, siger hun.
Læs hele ARTIKLEN HER