SDU-kandidater hørte om Danfoss-branding

4. juni 2015 Sundeved

Onsdag blev der delt viden og erfaringer ud til kloge hoveder på SDU, hvor to professorer og to branding-eksperter fra den virkelige verden stod overfor en gruppe kandidat-studerende.

jpg” alt=”Sam Poulter løftede lidt af sløret for sit arbejde med at gøre Danfoss endnu mere kendt.” width=”248″ height=”300″ /> Sam Poulter løftede lidt af sløret for sit arbejde med at gøre Danfoss endnu mere kendt.

“På SDU vil vi meget gerne have et samarbejde med erhvervslivet. Dels fordi de studerende kan komme i praktikforløb i lokale virksomheder, dels fordi der kan blive lavet opgaver om og for lokale virksomheder. Og så kan det jo tænkes, at et møde mellem en studerende og en virksomhed betyder ansættelse og dermed en højtuddannet borger mere i Sønderborg”, siger Daniel Staugaard fra SDU til SønderborgNyt.

Danfoss er en udfordring

Brandingekspert Sam Poulter fra Danfoss forklarede de mange udfordringer, der ligger i at sikre, at Danfoss bliver kendt i hele verden. Danfoss sælger selvfølgelig thermostater, men tilbyder også meget andet, der også skal tænkes ind under navnet Danfoss.

“Danfoss er en stor virksomhed. Næsten et tankskib og når vi har sat gang i en branding-kampagne, så skal alle elementer i Danfoss pege samme vej”, siger Sam Poulter til kandidaterne. Alt skal føre derhen, hvor Danfoss fremtid er.

Danfoss skal opfattes positivt

Når det gælder energi- og klimaløsninger, så fortæller Danfoss, hvad de kan hjælpe forbrugerne med. Altså ganske almindelige borgere og virksomheder.IMG_8673

“Det er vigtigt, at alle opfatter Danfoss positivt og det måler vi selvfølgelig på. Først og fremmest spørger vi medarbejderne, hvordan de opfatter virksomheden. Vi har også en kundegruppe, der fortæller om deres syn på Danfoss”, siger Sam Poulter. Ansattes og kunder opfattelse kan bruges, når værdierne skal gøres mere skarpe.

Danfoss vil gøre verden mere klimarigtig og derfor brander Danfoss sig på, at de vil ændre verden.

“Og det forklarer vi ved at slå på fire områder, hvor Danfoss gør en forskel”, siger eksperten.

Som med et ishus

Det blev gennem oplægget tydeligt, at selvom det er mere kompliceret at brande Danfoss end det er at lave PR for et ishus, så er der mindst en fælles ting.

“Kunden skal have at vide, hvad hun får ud af det”, siger Mark Poulter.IMG_8676

Kandidaterne fik et lille indblik i, hvilke tanker, der skal tænkes, når der skal laves en branding, der når ud til hele verden.

Og også for Danfoss er det afgørende at være i toppen på søgemaskinen Google og andre søgemaskiner.

“Når der ledes efter en vare på en søgetjeneste, så klikker forbrugerne højst ind på to af siderne. Altså er det vigtig vi er blandt de øverste”, siger Sam Poulter, der kan kunsten at slå Danfoss-navnet fast i USA, Kina og Rusland på samme tid.

 

Skrevet af: Ole ole@sonderborgnyt.dk