Skolepenge: Ny model belønner skoler for god inklusion

7. marts 2019 Uddannelse

Hvordan skal pengene til folkeskolerne i Sønderborg Kommune fordeles fremover?

Et muligt svar er lagt frem i et forslag til en skolepengemodel, som Børne- og Uddannelsesudvalget onsdag har besluttet at sende i høring. Kernen i forslaget er, at skolerne tildeles et basisbeløb til drift og derudover ekstra penge alt efter hvor gode de er til at inkludere børn.

”Vi oplever i hele kommunen en ubalance på specialområdet, det gælder på voksen- og ældreområdet og også i skolerne.

Artiklen fortsætter under annoncen

Samtidig falder børnetallet, og vi har ret små klasser i udskolingen. Som ansvarlige politikere er vi nødt til at se på, hvordan vi bedst tilpasser den virkelighed til skolerne og deres økonomi. Både små og store skoler skal have en basis at drive god skole på. Samtidig ved vi fra en række undersøgelser, at børn har gavn af undervisning så tæt på det ‘normale’, som det er muligt. Derfor indeholder modellen et økonomisk incitament til at inkludere. Det er et kompliceret regnestykke, men med analysen og det forslag, vi nu sender i høring, mener jeg, vi har skabt et godt grundlag”, siger udvalgsformand Claus Klaris i en pressemeddelelse.

Modellen indebærer, at skolerne opnår en gevinst, når de inkluderer “specialelever” i normalklasser og også være en økonomisk fordel for de mindre skoler i forhold til den nuværende model.

Der er, som grundlag for forslaget til en ny tildelingsmodel, lavet en analyse af skolernes nuværende elevtal, klasser og økonomi.

Dybbøl-Skolen er kommunens største med 798 elever, mens et par af de mindste skoler har ca. 100 elever.

Den økonomiske ramme for en elev på almenområdet i Sønderborg Kommune er cirka 54.000 kr. For en elev i specialklasser er den 187.000 kr. og på specialskole 261.000 kr.

Skrevet af: Ole ole@sonderborgnyt.dk

Kent har prøvet en elcykel.

Læs mere om kampagnen hér