Sønderborg er blandt de danske kommuner, der går foran med at udnytte digitalisering til at skabe en bedre folkeskole. Fokus er på elevernes læringsmål og trivsel samt lærernes samarbejde og videndeling. Med afsæt i et udviklingsprojekt på Dybbøl-skolen har Sønderborg Kommune besluttet at gøre alle folkeskoler mere digitale med KMD Educa, skriver Sønderborg Kommune i en pressemeddelelse.
Skolereform og en rivende digital udvikling sender den danske folkeskole i nye retninger, og Sønderborg Kommune læner sig ikke tilbage, når det gælder nye undervisningsformer og læringsmetoder. Med det nye skoleår slår skolerne i Sønderborg dørene op for en ny måde at arbejde på.
Dybbøl-skolen har i foråret været en del af et udviklingsforløb, hvor der er arbejdet med udvikling i læring og trivsel. Det er sket med udgangspunkt i digitale hjælpesystemer fra KMD og har ført til udviklingen af KMD Educa, som fra skoleårets start er taget i brug på samtlige folkeskoler i kommunen.
Skoleleder på Dybbøl-Skolen, Bjarne Tønnies, tror på potentialet i KMD Educa.
“Vores erfaring er, at KMD Educa har en positiv indvirkning på mulighederne for at forstå elevernes læringsparathed og trivsel. Hermed får lærere og pædagoger bedre mulighed for at sikre en god læringsudvikling for den enkelte elev. Læreren kan lettere følge eleven over tid og på tværs af fagene. Pointen er, at man skal vide, hvor eleverne er, for at kunne flytte dem i deres læring. Dermed styrkes målet om udvikling af den enkelte elev, som er fundamentet i skolereformen og den nyeste forskning inden for læring”, siger Bjarne Tønnies.