Slummen fra Bagladesh rykkede ind i Dybbøl-Skolen

20. november 2019 Uddannelse

Der er langt fra en tryg hverdag på Dybbøl-Skolen i Sønderborg til slummen i hovedstaden i Bangladesh. Men eleverne fik lov at snuse til virkeligheden for deres jævnaldrende i Dhaka, da årets U-landskalender blev introduceret på skolen.

”Hvis vi deler jer op i to grupper, så vil den ene halvdel af jer gennemføre folkeskolen. Den anden del, som dropper ud af skolen, arbejder i stedet op mod 60 timer om ugen og har måske kun én fridag.

Artiklen fortsætter under annoncen

Esther Molin fortæller eleverne på Dybbøl-Skolen om et af de problemer, PlanBørnefonden med overskuddet fra årets U-landskalender vil gøre noget ved. Sammen med tre andre foredragsholdere turnerer hun Danmark rundt i november med foredraget ’Tag med til Bangladesh’. Foredraget er udviklet af PlanBørnefonden og skal give elever fra 0. til 6. klasse en introduktion til, hvordan det er at være barn i Dhaka.

Det skriver Dybbøl-Skolen.

Esther Molin besøgte selv slummen i Dhaka i 2017 som en del af Operation Dagsværk, hvor hun mødte nogle af de unge piger og drenge, der dropper ud af skolen for at ende som børnearbejdere eller børnebrude i stedet.

”Jeg så rigtig mange børn og unge på gaden dernede. Selvom de har en hård hverdag, så fik jeg indtryk af, de har et stort engagement og gåpåmod. Og så gjorde det indtryk på mig, at de havde nogle ret basale ønsker. At der fx bare var nogen, der kom og hentede skralden, hvor de bor. Ting, vi tager helt for givet herhjemme”, fortæller Esther Molin.

Gennem en lille times tid giver hun med billeder og videoklip eleverne et indblik i den hverdag, deres jævnaldrende har ca. 6.000 kilometer fra Danmark. Blandt andet ser de klip med nogle af børn, Bubber har besøgt som ambassadør for PlanBørnefonden. Et af dem er 14-årige Johnny, der måtte droppe ud af skolen efter kun to år, fordi familien ikke længere havde penge til at betale for hans skolegang. Nu knokler han i stedet 10 timer om dagen som arbejdsdreng på et værksted, der laver svejsearbejde. Hans løn er et nødvendigt bidrag for, at familien har råd til at spise og blive boende i slummen. Mens drengene ofte må arbejde i stedet for at gå i skole, bliver mange af pigerne giftet bort, så deres forældre ikke skal betale for mad og skolegang. Mere end hver anden pige i Dhaka bliver gift, før hun fylder 18 år.

Skolen skal vende udviklingen

Med overskuddet fra Børnenes U-landskalender 2019 vil PlanBørnefonden vende udviklingen ved at styrke de lokale elev- og forældreråd samt skolebestyrelsen på den enkelte skole. Samarbejdet mellem skolen og forældrene skal øge forståelse af den langsigtede værdi af børns skolegang. For færdiggør børnene skolen, har de langt bedre mulighed for at skabe en fremtid, hvor de selv vælger både job og partner, ligesom uddannelse giver dem en reel chance for at løfte sig selv ud af slummen.

Det er en svær virkelighed at forholde sig til for eleverne fra 1.-3. klasse på Dybbøl-Skolen. Men oplægget om Bangladesh har sat gang i tankerne, inden de går i gang med at arbejde med undervisningsmaterialet, der følger med U-landskalenderen.

”Børnene tog virkelig positivt imod det og var meget engagerede. Jeg kan også se, at der er nogen, der bliver meget berørt af det, fordi de kan se, det er børn, der minder om dem selv. Nogle bliver også indignerede og reflekterer over, at de selv er ret forkælede”, siger Esther Molin.

 

Skrevet af: Ole ole@sonderborgnyt.dk