Renovering af faglokaler, indkøb af nye materialer og kompetenceløft til lærerne. Det er nogle af de muligheder, der skabes med en ny pulje fra Villum Fonden, som nu har uddelt bevillinger til ti kommuner i hele Danmark. Formålet er at styrke rammerne for undervisningen i natur/teknologi for 1.-6. klasse.
Den nye pulje skal skabe bedre rammer om natur/teknologi-undervisningen i kommuner landet over.
Undervisningen i natur/teknologi er de yngste elevers indgang til naturfagene, men det er en indgang, der hænger lidt på hængslerne: På mange skoler mangler man faglokaler og udstyr til undervisningen, og over en tredjedel af natur/teknologi-underviserne har ikke de faglige kompetencer til at undervise i faget.
En ny pulje fra Villum Fonden imødegår nu nogle af disse udfordringer med en række bevillinger til kommuner, der gerne vil skabe bedre rammer om natur/teknologi-undervisningen. I alt ti kommuner over hele landet modtager tilsammen knap 30 millioner kroner til at forbedre de fysiske rammer og styrke undervisernes kompetencer og faglige fællesskab.
Programdirektør Agi Csonka ser frem til, at pengene kan gøre en forskel ude på skolerne:
”Natur/teknologi-faget har det svært i skolen. Det er ærgerligt, for det er et rigtig vigtigt fag, hvor de yngste børn kan opleve, at naturvidenskab og teknologi er spændende og vedkommende for deres hverdag. Med bevillingen vil vi give lærerne mulighed for at skabe en stærk faglig kultur omkring faget, så de kan bibringe eleverne den forståelse for samspillet mellem naturvidenskab, teknologi og samfund, som vi har så stærkt brug for”, siger han i en pressemeddelelse.
Sønderborg Kommune er en af bevillingsmodtagerne, og her har man valgt at arbejde med de fire mindste skoler i kommunen. Undervisere og ledere på skolerne har sammen med Vidensby Sønderborg drøftet deres ønsker til faglokaler, udearealer og undervisernes faglige værktøjskasse. Fælles for skolerne er ønsket om, at eleverne oftere skal lære i praksisnære undersøgende forløb, der taler til både hoved og hænder. Projektet fokuserer derfor på at udvikle inspirerende læringsmiljøer, indkøbe tidssvarende udstyr og støtte lærerne med et fælles naturfagligt kompetenceløft, i tæt i samarbejde med Vidensby Sønderborg og UC Syd.
Lærer og pædagogisk fagkonsulent Michael Stender er en af hovedkræfterne bag Sønderborg Kommunes projekt, og han glæder sig over de muligheder, som bevillingen giver:
”Med den kontante støtte kan vi virkelig sætte turbo på udviklingen af naturfaglig kultur på de fire små skoler i kommunen – Rinkenæs Skole og Fynshav, Nybøl og Lysabild Børneunivers. Lærerne får mulighed for at blive endnu bedre undervisere i natur og teknologi og bruge de nye faciliteter og muligheder, og vigtigst af alt skaber vi basis for, at endnu flere elever kan begejstres ved naturfagene” siger Michael Stender.