Sønderjylland går online

19. juni 2014 Uncategorized

Turisterne bruger i stadig stigende grad internettet og de sociale medier, når ferien skal vælges og planlægges. Medier som Facebook og Tripadvisor er blevet magtfaktorer i kampen om turisterne – og her er ordet helt frit. Imens gode anmeldelser og omtaler kan aflæses på turistaktørernes bundlinje, kan det modsatte få uoverskuelige konsekvenser.

Artiklen fortsætter under annoncen

Derfor afholder Destinationsudvikling Sønderjylland en række workshops, der skal klæde områdets mange turistaktører på til den digitale virksomhed. De to første workshops med deltagelse af ca. 75 turistaktører fra hele Sønderjylland er netop afsluttet.GetAttachment

Imens nogle blot taler om samarbejde på tværs af kommunegrænser, har de sønderjyske turistaktører erstattet ord med handling. De ved nemlig godt, at turisten med base på en campingplads i Aabenraa også tager på restaurant i Haderslev, besøger 1864-centeret i Sønderborg og oplever sort sol i Tønders marsk i løbet af ferien. Derfor har kommunegrænserne ikke længere betydning – tværtimod er samarbejdet på tværs af de fire sønderjyske kommuner afgørende for, at området kan fremover kan ligge helt i front i kamp om turisternes gunst.

Det er både virkelighed og dagligdag for de hundredevis af turistaktører, der har samlet kræfterne i Destinationsudvikling Sønderjylland (DUSJ). I DUSJ koordineres indsatsen og den fælles markedsføring af hele det sønderjyske område. Om kort tid lancerer DUSJ en samlet bookingportal, hvor turister fra både ind- og udland kan booke deres ferie i det sønderjyske. Det gælder ikke kun overnatningsstederne men også oplevelser, billetter til attraktioner, restaurationsbesøg og meget mere. Sønderjylland er for alvor på vej på nettet og det åbner utallige muligheder for områdets turistaktører. Derfor har DUSJ netop afholdt to workshops, hvor aktørerne blev klædt på til den digitale fremtid.

– Vi har lige afsluttet to workshops med fokus på Facebook, Tripadvisor og aktørernes egne hjemmesider. Begge workshops var fyldt helt op og en stor succes. Mange taler om den såkaldte ”digitale turist” som noget eksotisk og fremmed, men i virkeligheden er vores turister ikke meget anderledes, end de altid har været. Nu kommer de bare med det lille tillæg, der hedder sociale medier. Og det er netop det DUSJ’s workshops handler om. Vores mål er, at vi i Sønderjylland skal være til stede og aktive på de sociale medier på minimum samme niveau, som vi er i de trykte, siger projektkoordinator hos DUSJ, Jaqueline Nicolaisen.

 

Samarbejde gør en forskel

De to online-workshops var tilrettelagt således, at alle kunne hente brugbar viden og erfaring, uanset om man er garvet i brugen af sociale medier eller først lige har taget hul på disciplinen. En af deltagerne var Lars Joost fra restauranten LMNT i Haderslev. Da LMNT for andet år i netop har fået den eftertragtede Award of Exelence for gode vurderinger på Tripadvisor, hører virksomheden til i den første kategori.1864

– Vores tilstedeværelse på sociale medier som Tripadvisor og Facebook kan aflæses direkte og positivt på vores bundlinje. Selvom vi i lang tid har prioriteret vores online markedsføring, fik vi alligevel gode og brugbare redskaber med hjem fra de to woprkshops. Og måske endnu vigtigere: Vi kunne dele vores viden og erfaring med områdets andre turistaktører, siger Lars Joost fra LMNT.

Den holdning deles af en anden workshop-deltager, Margrethe Stenger, der ejer og driver ferielejlighederne Naturperlen i Aabenraa.

– Vi får brugbar og konkret viden, men vi lærer også hinanden at kende og deler vores erfaringer. Det er en stor fordel, når vi kender og forstår hinandens tilbud, for når vi gør det, kan vi sammen give vores turister en god og samlet oplevelse. Vi skal ikke se hinanden som konkurrenter men derimod som kolleger, der arbejder mod fælles mål, siger Margrethe Stenger.

 

Turisterne bedømmer

For Margrethe Stenger og Naturperlen var det især undervisningen i Tripadvisor, der havde stor interesse. Tripadvisor er brugernes egne anmeldelser af alt fra hoteller og campingpladser til restauranter, museumsbesøg og attraktioner. Med over 260 mio. besøgende hver eneste måned er Tripadvisor et af de nye medier, som spiller en helt afgørende rolle for turistaktørerne.1864

– Alle kan skrive en anmeldelse på Tripadvisor, og anmeldelserne er med til at afgøre, om turisterne vælger dig til eller fra. Vi ved, at mange kunder finder os på nettet og lytter til andre gæsters erfaringer på Tripadvisor. Derfor er det vigtigt, at vi som turistaktører er synlige men også at alle ved, hvordan eventuelle negative anmeldelser kan håndteres, siger Margrethe Stenger.

 

Flere workshops på vej

Erfaringerne og de mange brugbare tips og tricks fra DUSJ’ to workshops er blevet samlet i håndbogen ”Sønderjylland Online”. Bogen er gratis, og her kan alle turistaktører hente håndgribelig vejledning i både opbygning og brug af egne hjemmesider samt blive guidet igennem mulighederne på Facebook og Tripadvisor. Samtidig er DUSJ gået i gang med at planlægge endnu en række online-workshops.

– Udviklingen går enormt hurtigt. De tips og tricks, som var højaktuelle for bare to år siden, er i dag forældede, og nye sociale medier kommer hele tiden til. Nogle er døgnfluer, men andre har og får direkte indflydelse på vores turistaktørers succes og for Sønderjyllands evne til at tiltrække turister. Derfor er det helt afgørende, at vi holder fingeren på pulsen, siger Jaqueline Nicolaisen.

 

Skrevet af: Ole ole@sonderborgnyt.dk