Pressemeddelelse fra Sønderjysk Forsikring:
Sønderjysk Forsikring er vokset både kundemæssigt og geografisk.
”Vi glæder os over væksten og ser den som en anerkendelse, for det vi gør for vores mange gode kunder. Det betyder også, at vi efterhånden er blevet så mange, at pladsen til vores medarbejdere er blevet trang. Vi har derfor gennem længere tid været på udkig efter noget større – også i Sønderborg. ”BrightHouse” bygningen har gennem flere år været i søgelyset, som en domicilejendom – en kombination af et nyt hovedsæde og udlejning med fælles funktioner. Bygningen kan yderligere ses som en fremtidssikring for vækst, med mulighed for at udvide, uden at skulle flytte igen”, siger adm. direktør Frank Abel.
Formanden for bestyrelsen, Mogens Larsen, udtaler:
”At ejendommen allerede i 2012 blev bragt på banen overfor bestyrelsen. Selvom ejendommen dengang ikke var til salg, blev der afgivet købstilbud, men sælger var på daværende tidspunkt ikke interesseret. Selve casen betragtes derfor ikke som værende ny. Bygningen har en spændende beliggenhed, synlighed og brandværdi på en stærk trafikeret vej i regionen og dermed selskabets virkeområde”.
Filialerne består
Selskabets mange loyale kunder i Sønderborgområdet vil ikke mærke noget til flytningen.
”Det er vigtig for os at understrege, at vores filialer bibeholdes og støtten til det lokale foreningsliv fortsætter”, siger Mogens Larsen og han tilføjer:
”Vi er meget opmærksomme på vores historie og bevarer derfor også en slagkraftig filial i Sønderborg. Netop for også at kunne være konkurrencedygtig og servicere vore mange kunder i Sønderborg, er vi nødt til at udvikle forretningen på en måde, der er økonomisk attraktiv, hvilket kommer alle vores kunder til gode”.
Medarbejderne flytter med
Der bliver ikke tale om fyringer, hvis Sønderjysk Forsikring beslutter sig for at flytte hovedkontoret. Det drejer sig om medarbejdere ansat i de interne stabe og andre centrale funktioner, som ikke har den direkte kundekontakt. De berørte medarbejdere er alle tilbudt ordninger og vilkår, således har ingen sagt nej tak til tilbuddet.
Kendskabet skal øges i hele regionen
Markeds- og kundeundersøgelser har vist, at kendskabet til Sønderjysk Forsikring er alt for lille sammenlignet med potentialet og med andre selskaber i samme region.
”Det kan vi ikke sidde overhørigt. Det er en branche med hård konkurrence og vil vi sidde med ved bordet, må vi udvikle. Vi ønsker at leve op til vores navn og være det foretrukne forsikringsselskab i Syd- og Sønderjylland. Vi er et regionalt forsikringsselskab med stærk lokal forankring”, siger Frank Abel.
”En eventuel flytning ud til motorvejen passer ind i både vores nuværende og langsigtede vækstbaserede strategi med fokus bl.a. på synlighed og kendskab. At flytningen kommer netop nu, hænger sammen med, at ejendommen er sat til salg og vi kan lave en rigtig god handel. Havde vi valgt selv at bygge nyt, var det blevet væsentligt dyrere og havde forringet vores konkurrencekraft”, siger Frank Abel.
Delegeret-forsamlingen
Bestyrelsen har ønsket, at tage delegeret-forsamlingen med på råd i denne vigtige beslutning, hvorfor både undersøgelser, beregninger og udfordringer har været præsenteret for delegeret-forsamlingen på internt møde i selskabet.
”Vi er meget kede af at erfare, at netop de delegerede, der er i offentlig opposition til beslutningen, valgte ikke at deltage på mødet. Mødet her var også en besigtigelse af ”BrightHouse-bygningen”, siger Mogens Larsen og fortsætter:
”Vi afviser derfor på det kraftigste, de udtalelser i medierne omhandlende manglende præsentation af og oplysning om vores overvejelser”.
Sønderjysk historie med rødder på Als
Sønderjysk Forsikring blev stiftet af landmænd i Ketting. Senere lå kontoret i Guderup, i Nordborg Kommune, inden selskabet i 1991 flyttede til Sønderborg. For år tilbage fusionerede selskabet med det lokale forsikringsselskab Sønderjylland Øst med hjemsted i Haderslev. Flytningen af hovedkontoret til den sønderjyske motorvej er således en del af selskabets historie om at være optimalt placeret, for at sikre de bedst mulige udviklingsmuligheder i hele selskabets markedsområde, som er Syd- og Sønderjylland.