Temaaften: Det er på de sociale medier du når dine kunder

3. marts 2016 Erhverv

På torsdagens arrangement lagde Joan Lott Carlsen, formand i Sønderborg Salg og Reklame Forening, SSRF, ud

” width=”300″ height=”239″ /> SSRF-formand Joan Lott Carlsen er meget glad for at flere end 80 medlemmer deltager.

med at fortælle, der er 3,5 millioner danskere, der bruger Facebook hver eneste dag.

“Så vi skal bestemt ud på Facebook, når vi vil ses og høres”, siger hun til de godt 80 medlemmer, der var kommet til arrangementet på Hotel Comwell i Sønderborg. Og fordi det ikke er helt uden betydning, hvordan forretninger gøres tydelige på Facebook, så havde SSRF fået tre lokale eksperter til at dele ud af deres viden om emnet.

Google og Facebook

“Markedsføring på de sociale medier er en god ting for virksomheder. Og der er nogle gode ting ved Google og også ved Facebook. Det er Facebook, der er størst og de to matcher hinanden rigtigt godt”, siger Stefan Johannsen fra Reklamehuset i Sønderborg.

Facebook opsamler data fra deres brugeres færden på nettet og lægger dem på lager. Og det er en fordel for de IMG_9547virksomheder, der vil reklamere på Facebook.

“Man kan vælge præcis den målgruppe, som man ønsker at nå ud til. Altså kredse alder, interesser og bopæl meget præcist ind”, siger Stefan Johannsen. Og er målet med annoncen, at flest muligt skal klikke ind på virksomhedens hjemmeside, så er der nyttigt at vide, at de brugere på 55+ klikker på næsten alt.

Hvis man har en virksomhed, der leverer varer til andre virksomheder, så kan man sagtens tænke, at Facebook ikke gavner.

“Og så skal man huske, at de ansatte i de firmaer, som man handler med, sikkert er på Facebook sammen med 69 procent af andre danskere”, siger Stefan Johannsen og tilføjer, at har man en webshop, så er Facebook lige stedet at føre sig frem.

Han advarer imod at booste på Facebook, fordi det mest af alt rummer muligheden for at ramme forkert.

Stefan Johannsen fra Reklamehuset fortæller, at kunderne er Facebook-brugere.

Stefan Johannsen fra Reklamehuset fortæller, at kunderne er Facebook-brugere.

“Hvis du foreksempel har en cykelforretning i Sønderborg, så er det jo ret værdiløst, når folk i Aalborg og Nakskov hører om dit tilbud”, siger Stefan Johannsen, der krydrer sine ord med at vise, hvor enkelt man laver en annonce på Facebook.

Frister Facebook-markedsføring dig og din virksomhed, så er der hjælp at hente i Reklamehuset.

Brug Facebook aktivt

Der er rigtigt mange butikker og virksomheder, der har Facebook og når man har det, så skal den hele tiden holdes vedlige.

IMG_9548Det mener Louise Degn, der efter en tid på TV2 og TV Syd er ansat som kommunikationsrådgiver i Sønderborg Kommune og Vækstrådet.

“De sociale medier er et sted, hvor man kommunikerer og den gennemsnitlige bruger er inde omkring 14 gange om dagen, så der skal være liv på jeres side, hvis den skal have værdi for Facebooks brugere”, siger Louise Degn. Det er ingen hemmelighed, at på Facebook er det brugerne, der bestemmer.

“Skulle en og anden tro, at virksomheder, der henvender sig til de ældre, ikke skal på Facebook, så tænk lige på, at de ældre er vilde med iPads og Ældresagens Facebook er den mest besøgte i landet”, siger Louise Degn.

Fordi Facebook er et kommunikationsforum, så er det en god idé at spørge sine læsere eller følgere om et eller andet, så der kommer gang i en debat.

“Det er jo ikke bare en opslagstavle, hvor succes kan måles på antallet af følgere. Derimod er det de opslag, der bliver

Louise Degn mener, at det giver mening at sætte deabtter i gang på virksomhedens Facebook.

Louise Degn mener, at det giver mening at sætte deabtter i gang på virksomhedens Facebook.

delt, der virkelig batter”, siger kommunikationsrådgiveren, der krydrer med eksempler fra skuffen med de gode og den med de dårlige.

“Videoer hitter virkelig, så læg gerne nogle ind på jeres Facebook. Men de skal kun vare i små tyve sekunder, så gider folk ikke se mere”, siger hun. På Facebook reagerer brugerne med følelserne og det skal der tages højde for i de forskellige opslag. Altså er det et plus med historier om børn, dyr – eller Nykredits bidragsstigninger. Sådan nogle opslag deles flittigt.

Shitstorme

Der er virksomheder, der løber ind i store shitstorme, hvor Facebookbrugerne for alvor spreder dårlige fortællinger om virksomheden.

Det fortæller Trine Lindén fra Reklame- og Kommunikationsbureauet Commocean i Sønderborg. Hendes speciale er strategisk kommunikation og krisestyring.IMG_9545

“Førhen var det en journalist, der ringede på vegne af utilfredse kunder og spurgte ind til sagens kerne, inden han skrev sin kritiske historie i avisen og det betød jo, at man nåede at blive klædt på til at håndtere tingene”, siger Trine Lindén.

Nu buldrer shitstormene i stedet ud over de sociale medier og der kommenteres heftigt på virksomhedens Facebook.

“Og så er det jo vigtig at vide, at en shitstorm sjældent starter på de sociale medier, men med en kunde, der føler sig skidt behandlet, fyringsrunder eller dårlige produkter”, siger Trine Lindén. Og i dagens Danmark går rasende kunder og fyrede medarbejdere på virksomhedens Facebook og afreagerer.

Når shitstormen raser, så gælder det om at svare på tingene med afvæbnende sætninger.

Træn jer til et beredskab

“Jeg anbefaler helt klart, at virksomhederne prøver at lege, de er landet i en shitstorm og så arbejder sig ud af den. Det giver nyttig viden, der kan bruges i kriseberedskabet”, siger eksperten.

Trine Lindén gav gode råd til, hvordan man agerer i en såkaldt shit-storm.

Trine Lindén gav gode råd til, hvordan man agerer i en såkaldt shit-storm.

Shitstorme kan undgås med god service og god kommunikation med kunderne.

“Så når kunder spørger om noget på Facebook, så giv dem et brugbart svar, hvor I er imødekommende”, siger Trine Lindén og beder de godt 80 tilhørere huske på, at Facebook-brugerne føler, de har god grund til at være sure på virksomheden.

“Og virker en shitstorm uoverskuelig, så bed om hjælp”, siger hun.

Noget med hjem

Flere af deltagerne fik snakket om sociale medier i pauserne mellem oplæggene og flere kom hurtigt frem til, at de sociale medier sikrer, at deres annoncer rammer mere præcist end de gør i trykte medier.

“På Facebook kan jeg jo sikre mig, at mit budskab bliver set af de mennesker, som jeg gerne vil nå”, siger en virksomhedsejer, der har tænkt sig at bede Reklamehuset om hjælp.

Samme budskab - på flere måder. Tal det sprog dine læsere bruger.

Samme budskab – på flere måder. Tal det sprog dine læsere bruger.

 

 

 

 

Skrevet af: Ole ole@sonderborgnyt.dk