Udfordring: Byg et stabilt hus – uden ordentlige materialer

31. oktober 2018 Uddannelse Skrevet af: Ole Kæhler

Hvordan bygger man et stabilt hus, når man ikke har ordentlige materialer?

Og kan man sikre huset mod oversvømmelse, når vandet pludselig stiger i kloakkerne?

Det er nogle af de spørgsmål, som danske elever kommer til at gruble over, når årets Engineering Day løber af stablen på skoler landet over.

På SDU i Alsion er det på tirsdag, at elever fra folkeskolernes afgangsklasser iSønderborg og Aabenraa skal klare udfordringen.

Engineering Day er dagen, hvor eleverne skal være ingeniører for en dag og udvikle løsninger på konkrete problemer. De skal designe, bygge og konstruere og derigennem få fornemmelsen af, hvad naturfag kan bruges til i det virkelige liv, fortæller Ghita Wolf Andreasen, direktør i Engineer the future, der sammen med Naturvidenskabernes Hus står bag Engineering Day:

Artiklen fortsætter under annoncen

”Når eleverne bruger deres naturfaglige viden til noget konkret, husker de den bedre – og samtidig bliver naturfagene langt mere relevante og vedkommende. Det motiverer eleverne, og gør dem nysgerrige på at lære mere. Alt sammen er med til at løfte deres faglige niveau”, siger Ghita Wolf Andreasen.

I år er der tre forskellige opgaver, som eleverne kan arbejde med på Engineering Day. I to af opgaverne skal eleverne arbejde med Verdensmålet omkring Bæredygtige byer og kan enten designe stabile boliger til Brasiliens slumområder eller konstruere huse, der kan modstå stigende vandstande. I den sidste udfordring skal eleverne arbejde med Micro:bit, og udvikle kodesprog, så de kan kommunikere – uden brug af mobiltelefon.

Artiklen fortsætter under annoncen

Omkring 900 lærere fra knap 600 skoler landet over har tilmeldt sig Engineering Day. Den store interesse glæder Nanna Seidelin, direktør i Naturvidenskabernes Hus:

”Det er kun anden gang, vi afholder Engineering Day, men lærerne har allerede taget rigtigt godt imod tilbuddet. Tilbagemeldingerne fra sidste år har været meget positive, og det er helt afgørende for elevernes oplevelse af dagen, at lærerne er engagerede. Vi håber derfor, at dette års opgaver kan vække lige så meget motivation og glæde rundt om i klasseværelserne som sidste år,” siger Nanna Seidelin.

19. april 2024 Uddannelse, Sønderborg

Rektor kan ikke sige om der skæres ned på SDU i Sønderborg

19. april 2024 Uddannelse

Forligspartierne er enige om, at der i forhold til et gennemsnit af optaget mellem 2018 og 2022 fremadrettet skal beskæres otte procent i antallet af nye akademiske bachelorstuderende. På grund af den demografiske udvikling – og mindre ungdomsårgange – er procenttallet efterfølgende blevet opjusteret, så der på nationalt niveau skal optages ca. 10 procent færre […]

Læs mere...