Vindmølleafgifterne vil eksplodere

23. maj 2013 112 Skrevet af: Ole Kæhler

Vindmøller er inde i varmen blandt politikerne i Sønderborg og på Christiansborg, alt i mens borgerne må betale gildet og samtidig leve med at få nattesøvnen spoleret af larmende kæmpemøller, skriver Ekstra Bladet.

4,6 milliarder kroner betalte elforbrugerne til vindmølleenergi over elregningen sidste år. Det tal er eksploderet med 270 procent de seneste fem år, da der i 2008 kun blev betalt 1,8 mia. kr. i støtte til vindkraften. Det tal vil frem mod 2020 stiger til 10 mia. kroner.

Artiklen fortsætter under annoncen

Overalt ytrer danskerne deres utilfredshed over for kæmpevindmøller, fordi de føler, at firmaerne bag overtrumfer kommunerne for at opføre vindmøller, der støjer og ser grimme ud. Juraprofessor ved Københavns Universitet Peter Pagh, der blandt andet beskæftiger sig med miljøjura, mener, at vindmøllefirmaer og politikere har for travlt med at markedsføre Danmark som et grønt land på bekostning af naboerne til vindmøllerne.

I Sønderborg er vindmøllerne en del af ProjectZero – og når de er det, så overtrumfes alle argumenter imod vindmøller, fordi hele Byrådet bakker op om ProjectZero.

Artiklen fortsætter under annoncen

– Det er blevet en ideologi at plastre landet til med vindmøller, og det er ikke til borgernes fordel. Det går alt for stærkt med at køre sagerne om opstilling af vindmøller igennem, og det resulterer i nogle forkerte vurderinger af, hvor man kan stille vindmøller op, siger juraprofessoren.

24. juni 2026 Erhverv, Sønderborg

Drengedrømmen kom hurtigt op i fart

24. juni 2026 Erhverv

Der er allerede kommet biler ind i lokalerne i Sønderborg, og selv om Mapé Auto først officielt åbner senere på sommeren, er Mathias Berggrein Pedersen i fuld gang. De første biler er sat til salg, annoncerne er ved at blive gjort klar, og den første bil er allerede solgt. For den 27-årige bilmand er det […]

Læs mere...