Årets første HF-studenter har fået huen på

Gustav Emil Wistoft Jensen og Sofia Kirstine Strüssmann hejste flaget

Foto: John Kristiansen, Sønderborg Statsskole

Gustav Emil Wistoft Jensen og Sofia Kirstine Strüssmann hejste flaget

Foto: John Kristiansen, Sønderborg Statsskole

23. juni 2026 Uddannelse Skrevet af: Sissel Vinther

De første lyseblå HF-huer er kommet på hos Sønderborg Statsskole, hvor Gustav Emil Wistoft Jensen og Sofia Kirstine Strüssmann tirsdag kunne fejre sidste eksamen og hejse flaget over skolen. For de to HF-studenter markerer dagen både afslutningen på to år med fag, venner og nye valg, og begyndelsen på noget nyt.

Gustav Emil Wistoft Jensen og Sofia Kirstine Strüssmann blev årets første HF-studenter på Sønderborg Statsskole, og begge ser tilbage på en tid, hvor HF har givet dem mere end en eksamen.

Artiklen fortsætter under annoncen

For Gustav Emil Wistoft Jensen har det betydet meget at være en del af et sted, hvor han har følt sig taget med.

“Jeg har følt mig inkluderet. Lærerne er gode til at sørge for, at man er med. Jeg har fundet ud af, at jeg sagtens kan, hvis jeg vil”, fortæller Gustav Emil Wistoft Jensen.

Også Sofia Kirstine Strüssmann beskriver HF som et rart sted at være. For Sofia Kirstine Strüssmann har det især betydet noget, at uddannelsen har givet plads til selvbestemmelse og et frirum i hverdagen.

Artiklen fortsætter under annoncen

“Det har været rart. Det lektiefri har givet et frirum, og man har haft meget selvbestemmelse”, fortæller Sofia Kirstine Strüssmann.

HF har også været med til at pege de to studenter i nye retninger. Gustav Emil Wistoft Jensen vidste fra begyndelsen, at han gerne ville have en uddannelse, og undervejs er han blevet bekræftet i, at han gerne vil arbejde med mennesker og have en hverdag med variation.

For Sofia Kirstine Strüssmann har planerne ændret sig undervejs.

“Jeg troede, jeg skulle være lærer, men nu vil jeg gerne læse noget samfundsvidenskabeligt eller historie”, fortæller Sofia Kirstine Strüssmann.

Artiklen fortsætter under annoncen

Når Gustav Emil Wistoft Jensen og Sofia Kirstine Strüssmann skal pege på noget, de særligt tager med sig fra tiden på skolen, handler det især om de oplevelser, hvor eleverne har været sammen på tværs.

Gustav Emil Wistoft Jensen fremhæver Manager som en tradition, der samler eleverne på skolen.

“Manager er fedt. Alle er med, og det skaber sociale fællesskaber på tværs. Det bryder hierarkierne”, fortæller Gustav Emil Wistoft Jensen.

For Sofia Kirstine Strüssmann står sommerens romatch som et særligt minde.

Artiklen fortsætter under annoncen

“Da vi vandt romatchen i sommer, skabte det et helt særligt fællesskab”, fortæller Sofia Kirstine Strüssmann.

Til kommende HF-elever, der måske er i tvivl om, hvorvidt gymnasiet er det rigtige valg, har de to studenter også et par råd med på vejen. Gustav Emil Wistoft Jensen peger på, at man ikke behøver at have styr på det hele fra starten, mens Sofia Kirstine Strüssmann fremhæver, at man selv skal turde række ud til andre.

“Det er okay at tage sig tid. Vennerne skal nok komme, og skolen skal der nok komme styr på”, fortæller Gustav Emil Wistoft Jensen.

Artiklen fortsætter under annoncen

“Man skal være åben fra starten og lægge en indsats i at skabe venskaber”, fortæller Sofia Kirstine Strüssmann.

Nu venter fejringen for Gustav Emil Wistoft Jensen, som glæder sig til at komme ud og markere dagen, mens Sofia Kirstine Strüssmann ser frem til et sabbatår, oplyser Sønderborg Statsskole i en pressemeddelelse

23. juni 2026 Augustenborg, Samfund

Bitten & Mads Clausens Fond bidrager med 5,5 millioner til nyt sundhedshus

23. juni 2026 Augustenborg

Bitten & Mads Clausens Fond har nemlig valgt at støtte en omfattende energirenovering af det tidligere rådhus på Louisa Augustas Plads med 5,5 millioner kroner. Dermed kommer planerne om at omdanne den markante bygning fra 1970’erne til et moderne og fremtidssikret sundhedshus i Augustenborg et stort skridt nærmere virkeligheden. Projektet gennemføres i et samarbejde mellem […]

Læs mere...