Brohaven har halveret elregningen

Arkivfoto

Arkivfoto

9. august 2013 Samfund Skrevet af: Ole Kæhler

Botilbuddet Brohaven i Sønderborg har fået opført et 48 kw solcelleanlæg på taget. En investering der reducerer bygningens energiforbrug til det halve. Beboerne betaler ikke noget for solcelleanlægget, og det er opført som en del af hele byggeriets anlægsbevilling. På en skærm ved indgangen til Brohaven kan beboere og besøgende følge med i, hvor meget strøm solcelleanlægget producerer.

Da kommunen opgjorde byggeregnskabet for Brohaven, viste det sig, at botilbuddet ikke havde brugt hele sin anlægsbevilling. Derfor var det oplagt at kigge på et initiativ, der dels kunne nedbringe kommunens energiregning og samtidig bidrage til målsætningen om, at Sønderborg Kommune bliver CO2 neutral i år 2029. Her er et solcelleanlæg helt ideelt. Solcellerne er placeret fladt på taget af Brohaven, så det ikke giver genskin, når man kører over Alssundbroen.

Artiklen fortsætter under annoncen

Brohaven er i forvejen bygget som et lavenergihus med mange intelligente og moderne bekvemmeligheder, der samtidig reducerer energiforbruget. Det er helt i tråd med Sønderborg Kommunes overordnede klimastrategi.

Det er kommunens ønske, at Brohaven både skal være et moderne og energirigtigt tilbud til vores borgere. Samtidig er det da et stort plus, at solcelleanlægget kunne rummes inden for anlægsbevillingen, siger Socialudvalgsformand Jørgen Jørgensen.

Sønderborg Kommune var foran sin tid med byggeriet af Brohaven. Det er bygget langt mere energirigtigt, end bygningsreglementet foreskrev. Som et led i CO2-strategien ønskede kommunen at gå foran med et godt eksempel og nedsætte energiforbruget i de byggerier, de satte igang. Dette medførte en helt ny måde at bygge på bl.a. i forhold til isolering og placeringen af vinduespartier, så de får det rette solindfald.

Artiklen fortsætter under annoncen

Det giver helt klart stolthed og en øget tilfredsstillelse at arbejde i et byggeri, der er intelligent og fremsynetsiger Birgit Elneff, afdelingsleder på Brohaven.

23. juni 2026 Augustenborg, Samfund

Bitten & Mads Clausens Fond bidrager med 5,5 millioner til nyt sundhedshus

23. juni 2026 Augustenborg

Bitten & Mads Clausens Fond har valgt at støtte en omfattende energirenovering af det tidligere rådhus på Louisa Augustas Plads med 5,5 millioner kroner. Dermed kommer planerne om at omdanne den markante bygning fra 1970’erne til et moderne og fremtidssikret sundhedshus i Augustenborg et stort skridt nærmere virkeligheden. Projektet gennemføres i et samarbejde mellem Realdania […]

Læs mere...