En uge med fokus på demens og nærvær i Sønderborg

Åben café, gåtur og oplæg sætter fokus på demens i Sønderborg Kommune

Pressefoto: Sønderborg Kommune

Åben café, gåtur og oplæg sætter fokus på demens i Sønderborg Kommune

Pressefoto: Sønderborg Kommune

DET SKER Skrevet af: Louise Sahl Simonsen

Sønderborg Kommune markerer demensugen i uge 19 med en række aktiviteter, der sætter fokus på demens.

Der vil to gange i løbet af ugen være åben café om demens – det sker tirsdag den 5. maj og torsdag den 7. maj 2026, begge dage fra klokken 14:00 til 16:00 i Palmosehuset i Dybbøl. Her kan man mødes og tale om demens samt få rådgivning.

Derudover arrangeres en demensvenlig gåtur med fokus på naturen og sanserne – det sker onsdag den 6. maj 2026 fra klokken 9:30 til cirka 11:00 med start ved Støvlen på Kær Vestermark. Turen er cirka tre kilometer, og der er en lille kaffepause undervejs.

Artiklen fortsætter under annoncen

Ugen afsluttes med oplæg for frivillige om demens – det sker fredag den 8. maj 2026 fra klokken 10:00 til 12:00 på Biblioteket Sønderborg. Her kan de frivillige, der har kontakt med ældre borgere med demens – eller som er interesserede i at komme til det – blive klogere på, hvad demens er.

Ud over de nævnte arrangementer afholdes der to temadage for pårørende til personer med demens i Prøverummet på Ingolf Nielsens Vej.

Artiklen fortsætter under annoncen

Demensugen finder sted fra mandag den 4. maj til fredag den 8. maj 2026. Det er Sønderborg Kommune, der står bag aktiviteterne, og den samlede oversigt kan ses på kommunens hjemmeside. Alle kan deltage, og aktiviteterne er gratis – bemærk, at der kræves tilmelding til Steffanie Ehrhorn på telefon 2790 6306.

Hvis du ønsker, at et arrangement bliver omtalt på SønderborgNYT, så send tekst og billede til [email protected], og vi deler det med vores læsere.

23. juni 2026 Augustenborg, Samfund

Bitten & Mads Clausens Fond bidrager med 5,5 millioner til nyt sundhedshus

23. juni 2026 Augustenborg

Bitten & Mads Clausens Fond har valgt at støtte en omfattende energirenovering af det tidligere rådhus på Louisa Augustas Plads med 5,5 millioner kroner. Dermed kommer planerne om at omdanne den markante bygning fra 1970’erne til et moderne og fremtidssikret sundhedshus i Augustenborg et stort skridt nærmere virkeligheden. Projektet gennemføres i et samarbejde mellem Realdania […]

Læs mere...