Torsdag sætter fogeden Tina på gaden efter ordre fra boligforeningen SØBO

24 år som lejer – nu sættes Tina Thomsen på gaden af SØBO

Foto: Lise Kirsitensen

24 år som lejer – nu sættes Tina Thomsen på gaden af SØBO

Foto: Lise Kirsitensen

4. maj 2026 Samfund Skrevet af: Lise Kristensen

52-årige Tina Thomsen har gennem 24 år boet i tre forskellige lejemål i boligforeningen SØBO. Nu bor hun i et rækkehus på Vesterkobbel, og det er hun meget glad for. Men på torsdag er det slut.

Boligforeningen SØBO har valgt at sætte fogeden på Tina Thomsen for at få hende ud af sit højt værdsatte lejemål. Årsagen er, at hun i marts måned gik fire dage over betalingsfristen på huslejen på godt 5.000 kroner.

Selv om hun straks betalte, da hun opdagede restancen, og også dækkede udgifterne til advokaten, der på foranledning af SØBO har sendt sagen i fogedretten, er der ingen vej tilbage.

Artiklen fortsætter under annoncen

SØBO har opsagt hendes lejemål med øjeblikkeligt varsel, og dermed bliver hun sat på gaden. Tina Thomsen har derfor ikke noget sted at bo fra på torsdag og SØBO ønsker ikke at lade nåde gå for ret og tro på, at hun fremover betaler huslejen til tiden.

”Jeg har forskellige lidelser, blandt andet plader i ryggen, fibromyalgi, posttraumatisk stress og migræne med aura, der gør, at jeg har svært ved at huske. Opkrævningen til huslejen røg i uønsket mail i min e-Boks, og jeg fik ikke tjekket, hvor den var. Jeg har hukommelsesudfald”, fortæller Tina Thomsen, der er meget ked af det og jævnligt bryder ud i gråd over situationen.

Artiklen fortsætter under annoncen

Hun har en ven, Johnny Rosenwinge, der hjælper hende i nødens stund i erkendelse af, at Tina Thomsen ikke magter det selv. Han har garanteret boligforeningen og advokaterne, at Tina Thomsen ikke kommer i restance igen.

”Det hele gik skævt, da min samlever gennem mange år døde i januar. Der tabte jeg helt tråden og mistede overblikket over alting”, fortæller Tina Thomsen, der er på førtidspension og har et mindre job på et par timer om ugen.

Hun betaler huslejen via kontoadgangen på sin mobiltelefon, og det er gået fint med betalingen gennem alle årene, og Tina Thomsen har ikke tidligere været i restance, men fik så en rykker på huslejen for marts måned i år, da hun overså regningen i uønsket mail i e-Boks.

Artiklen fortsætter under annoncen

Den blev betalt fire dage over tiden, da hun opdagede fejlen, og i april betalte hun sin husleje den 7. april grundet påsken, men hun betalte til tiden.

I mellemtiden har SØBO opsagt hendes lejemål grundet udeståendet i marts og sendt hendes sag i fogedretten, der har skrevet, at hvis hun ikke er fraflyttet sin adresse på torsdag den 7. maj, kommer fogeden og sætter hende på gaden klokken 7:30 om morgenen.

Hun og hendes bekendte har henvendt sig både til SØBO og til advokaterne og lovet rettidige indbetalinger, blot for at få en besked om, at det kan de godt opgive, for nu er der ikke mere at gøre.

Artiklen fortsætter under annoncen

”En sagsbehandler i kommunen har ringet til SØBO og sagt, at kommunen fremover vil sørge for huslejebetalingen for at være sikker på, at pengene går ind til tiden”, siger Tina Thomsen, der kommer rigtig godt ud af det med naboerne i Vesterkobbel og er meget hjælpsom over for andre.

Hun har ikke misligholdt lejemålet eller på anden måde været i restance og er fortsat medlem af SØBO. Hun har dog en fornemmelse af, at boligforeningen gerne vil have hendes rækkehus til andre lejere.

Artiklen fortsætter under annoncen

Mens SønderborgNYT er på besøg, er hun ved at pakke ned, for hun kan ikke overskue at blive sat på gaden af fogeden og ved heller ikke, om det påfører hende yderligere udgifter.

SØBO har endda sendt en opkrævning på huslejen for maj måned på trods af opsigelsen af hendes bolig.

”Bliver jeg først smidt ud af SØBO, har jeg måske ingen ret til at få et lejemål der igen, selv om SØBO som et led i en aftale med kommunen har akut formidling af boliger, så jeg har ikke nogen mulighed for at få et nyt lejemål”, siger en fortvivlet Tina Thomsen.

Som førtidspensionist, der har levet et forholdsvis selvstændigt liv, har hun ikke tidligere været i kontakt med kommunen. Nu bliver der oprettet et sagsnummer på hende, men det er måske for sent.

Fra på torsdag hedder det enten vandrehjem eller herberg, for da har den 52-årige ikke længere nogen fast bolig, efter at SØBO har valgt at bede fogeden om at sætte hende på gaden.

SønderborgNYT har bedt SØBO Boligforening og Sønderborg Kommune om en kommentar til Tina Thomsens sag, og deres kommentarer kan du læse her.

25. juni 2026 Politik, Debat, Samfund, Sønderborg

Læserindlæg: Tværpolitisk samarbejde gav resultat for børn i Sønderborg

25. juni 2026 Politik

Betina Thomsen, Konservative Folkeparti Sønderborg, skriver: Læserindlæg: Børnene over partifarver: Tak for et stærkt tværpolitisk samarbejde. ​Som borger kan man let miste modet, når systemet spænder ben. Under valgkampen rettede et forældrepar henvendelse, efter de i årevis oplevede at deres barn ikke kunne blive testet for ordblindhed. Afslaget blev begrundet med, at barnet gik på specialskole. […]

Læs mere...